Media

Media on muuttunut niin nopeasti, että on oikeutettua puhua television jälkeisestä ajasta. Tai näin ainakin tekee Pauli Kopu, jonka kirja Media television jälkeen – tutkimusmatka tarinoiden tulevaisuuteen (Into Kustannus) ilmestyi kesäkuun alussa. Teos käsittelee laajaa aihettaan ilahduttavan monista näkökulmista.

Pauli Kopu haastatteli kirjaansa 140 kansainvälistä asiantuntijaa median, viihteen, markkinoinnin, teknologian, akate­mian, rahoituksen ja kasvuyrittäjyyden aloilta. Mukana on todella vaikutusvaltaisia hahmoja ohjaaja James CameronistaNetflixin sisältöjohtaja Ted Sarandosiin.

Kopu teki kirjaansa muiden projektien ohella viitisen vuotta eli median murroksen määritelmääkin piti päivittää monta kertaa.

”Kun projektiin meni aikaa, lisäarvo lukijalle on, että isoimmat hypeaiheet ovat jääneet pois tai karsiutuneet. Jos kirja olisi tullut ulos kaksi ja puoli vuotta sitten, puolet kirjasta olisi käsitellyt virtuaalitodellisuutta.”

”Isoin yllätys itselleni oli, miten jakautuneita olemme jo nyt median käytössämme ja se, miten länsimaisissa yhteiskunnissakin on eroja siinä, miten teknologiaa ja sen vaikutuksia ymmärretään”, Kopu jatkaa.

Teoksessa pohditaan mediaa monelta kantilta sisällöstä kanaviin ja teknologiasta liiketoimintamalleihin. Kirjan kannessa on kuva dinosauruksesta, ja vaikka kuvituksen valinta olisi itsestäänselvyys, se syventyy Kopun kertomuksella haastattelutilanteista.

Hän sanoi kysyneensä haastatteluissa kymmenen samaa kysymystä ja aloittaneensa aina kysymällä television määritelmää.

”Disneyn tai Foxin kaltaisissa mediayhtiöissä johtajat jakautuivat mustavalkoisesti. Jotkut ottivat aiheen vastaan ilolla, ja he olivat aidosti hyväksyneet, että on kehityttävä.”

”Mutta toisaalta oli myös niitä, jotka ihmettelivät kysymystä: mikä on televisio? Pahoin pelkään, että he jäävät dinosauruksiksi.”

Haastatteluissa nousee esiin paljon teemoja, joita media-alaa seuraavat ihmiset ovat rekisteröineet jo pidemmän aikaa. Ensinnäkin, suoratoistopalveluiden kilpailussa todellinen laatusisältö erottuu, mutta toisaalta YouTube-ajan sisällöntuottajille ja heidän yleisölleen laatu ei ole enää ratkaiseva tekijä.

Ilmiön tai miljoonayleisön voi luoda kotonaan GoPro-kameralla.

”Yksi pysäyttävimmistä haastatteluista oli YouTubella. YouTuben toimitusjohtaja totesi, että yhtiö pyrkii olemaan mediaa demokratisoiva voima. Yksi heidän päätavoitteistaan on, että meillä on moninaisempia ääniä ruuduilla kuin koskaan ennen.”

Televisiota Kopu ei ole kuoppaamassa. Esimerkiksi suuret suorat urheilulähetykset ovat yhä kansakuntaa yhdistäviä hetkiä.

”Televisio on edelleen poikkeuksellinen väline, kun halutaan keskittyä johonkin asiaan ja nähdä sama asia samaan aikaan kaikkialla”, hän toteaa.

Pauli Kopu

Kuka: Liikkuvaan kuvaan erikois- tuneen Klok-tuotantoyhtiön perustaja ja toimitusjohtaja.

Ura: Työskennellyt Los Angelesissa Rovion, NASA:n ja NBA:n sisällöntuottajana, yksi YouTube-fani- tapahtuma Tubeconin perustajista.

Mitä: Kirjoittanut kirjan Media television jälkeen – tutkimusmatka tarinoiden tulevaisuuteen.