Kilpailut

Maarit Alkula 24.6. 13:17

Director’s Guild voitti straight 8 shootout -kilpailun Cannesissa: "Oli hienoa kerrankin olla täysin samalla viivalla ison maailman toimijoiden kanssa"

Director’s Guildin Juha-Matti Nieminen, Anna Äärelä ja Siiri Koponen nappasivat Cannesissa straight 8 shootout -kilpailun voiton. 

Viime viikolla Cannesissa järjestetyn kilpailun työt kuvattiin kaitafilmille, ja tekijätkin näkivät lopputuloksen vasta ensi-illassa.

Director’s Guild voitti viime viikolla Cannesissa järjestetyn straight 8 shootout -kilpailun. Kyseessä on luovan alan yritysten välinen kisa, jossa tehtävänä on tuottaa paras 2,5 minuutin video Super 8 -kaitafilmille ilman editointia tai jälkituotantoa. Filmikasetit lähetettiin Lontooseen kehittämättöminä, ja tekijätkin näkivät videot ensimmäistä kertaa vasta niiden ensi-illassa viime torstaina Cannesin Cinema les Arcadesissa.

Kilpailutöiden kaikki kohtaukset oli kuvattava järjestyksessä ilman mahdollisuutta uusintaottoihin tai editointiin. Kaikki visuaaliset efektit oli tehtävä vanhoilla keinoilla kuvaamisen yhteydessä. Super 8 -kaitafilmille ei voi tallentaa ääntä, joten osallistujien piti tehdä ääniraitansa erikseen näkemättä kuvaustensa lopputulosta.

Kilpailuun osallistui 15 yhtiötä neljästä maanosasta. Voittajat ratkaistiin äänestämällä omaa suosikkia kilpakumppaneiden filmeistä.

Kultaa voitti helsinkiläinen Director’s Guild, joka lahjoitti palkintosummansa mielenterveystyötä tukevaan Mielinauha-keräykseen. Hopealla palkittiin viime vuoden kilpailun voittaja, lontoolainen Iris Worldwide ja pronssilla lontoolainen Rankin Film.

"Kukaan ei päässyt budjeteillaan ajamaan ohi"

Videot ovat nähtävissä internetissä vasta parin viikon kuluttua, mutta Director’s Guildin tuottaja Juha-Matti Nieminen kertoo, että voittajafilmi liittyy samaan teemaan kuin valittu hyväntekeväisyyskohde, nuorten mielenterveystyö.

”Teini-ikäisen tytön päässä voi olla epätoivoisiakin ratkaisuja sydänsuruihin”, hän kuvailee filmin sisältöä.

Nieminen kertoo, että idea osallistumiseen tuli sosiaalisen median kautta.

”Huomasimme suuren maailman kilpailijamme Rattling Stickin sosiaalisesta mediasta, että he ovat osallistumassa, otimme selvää kilpailusta ja pääsimme mukaan.”

Tavalliseen mainoselokuvien tekemiseen verrattuna kilpailutyön kuvaaminen kaitafilmille oli Niemisen mukaan stressaavaa.

”Nyt ei ollut mahdollisuutta toiseen ottoon, mikä oli tosi stressaavaa, mutta tavallaan myös vapauttavaa.”

Nieminen kertoo, että voitto oli iloinen yllätys.

”Oli hienoa päästä haastamaan luovuus erilaisella tavalla ja kerrankin olla täysin samalla viivalla ison maailman toimijoiden kanssa. Se oli oikein virkistävä kokemus. Kukaan ei päässyt budjeteillaan ajamaan ohi, vaan vain idea ja luovuus punnittiin.”

Kaikille avoin straight 8 -kilpailu on perustettu vuonna 1999. Siinä lyhytelokuvan pituus saa olla 3 minuuttia ja 20 sekuntia, ja tuomaristo valitsee parhaat. Yrityksille suunnatussa straight 8 shootout -kilpailussa säännöt ovat muuten samat, mutta elokuvan pituus on rajattu kahteen ja puoleen minuuttiin, kaikki kilpailutyöt esitetään, voittaja äänestetään ja voittanut yritys lahjoittaa palkintorahansa valitsemalleen hyväntekeväisyyskohteelle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö