Markkinointi

Ville Perttula 8.6.2017 12:01 päivitetty 8.6.2017 12:04

DNA sulauttaa markkinoinnin online-liiketoimintaan – organisaatiomuutoksella haetaan osumatarkkuutta

Karoliina Paavilainen
Kati Sulin

Teleoperaattori DNA yhdistää brändi- ja tuoteryhmämarkkinoinnin ja online-liiketoiminnan yksikkönsä.

Teleoperaattori DNA kutsuu itseään dataohjatuksi brändiksi. Datan voima näkyy tulevaisuudessa operaattorin markkinoinnissa entistä vahvemmin, sillä se yhdistää brändi- ja tuoteryhmämarkkinoinnin ja online-liiketoiminnan yksikönsä. Uuden yksikön nimi on markkinointi- ja online-liiketoimintayksikkö.

Yksikköä johtaa DNA:n CDO Kati Sulin. Brändi- ja markkinointijohtaja Anu Shibutani ei jatka enää DNA:n palveluksessa. Muita henkilöstövaikutuksia yhdistämisellä ei ole. Uusi yksikkö työllistää noin 50 työntekijää.

Organisaatiomuutos vie DNA:n harppauksen lähemmäksi datantäyteistä tulevaisuutta. Sulinin mukaan yksiköiden yhdistyminen on perusteltua, sillä digitaalisten palveluiden kehitys ja markkinointi tottelevat samoja lainalaisuuksia.

”Kuluttaja olettaa, että hän saa kaikissa kohtaamispisteissä yhtä hyvää palvelua. Tähän huutoon vastaamme organisaatiomuutoksella.”

Muutokseen haettiin mallia maailmalta. Sulin sanoo, että esimerkiksi talouslehti Financial Times on tehnyt omaan organisaatioonsa samantapaisen muutoksen.

Sulin kertoo, että DNA ei yhdistä osastoja päällekkäisten toimenkuvien vuoksi. Syitä ovat tarkempi asiakaspalvelu ja järkevä yhdessä tekeminen.

”Jos meillä on vaikka uusi lanseeraus, asiakkaalle tehtävää lähtöä tehtiin kahdessa eri tiimissä. Nyt yhtä lähtöä suunnittelee yksi tiimi.”

Sulin ei osaa arvioida, millaisia tai miten isoja taloudellisia vaikutuksia organisaatiomuutoksella on DNA:lle.

Sulinin suhtautuu muutokseen optimistisesti. Hän uskoo, että datan ymmärtäminen parantaa markkinoinnin osumatarkkuutta ja lopulta lisää asiakastyytyväisyyttä.

”Asiakastyytyväisyys syntyy asiakasymmärryksestä. Kun olemme asiakkaalle hyvä vaihtoehto, hän keskittää käyttämänsä palvelut DNA:lle. Tällä toimialalla se näkyy suoraan euroina.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.