>> DNA:n huomioarvot olivat viikoilla 4-5 nousussa. Näkyvin harppaus oli 15-24-vuotiaiden kuluttajien kohderyhmässä, jossa DNA nousi sijalta neljä huomatuimmaksi mainostajaksi.

Nuoret ovat DNA:lle tärkeä kohderyhmä, ja heihin brändi myös puree tehokkaasti. Toisaalta mainonta iskee myös naisiin.

- Kaikista eniten meillä on tekemistä vakavahenkisessä, varttuneemmassa väestössä, DNA:n myynti- ja markkinointijohtaja Juha Rahko sanoo.

Aina mediassa

Rahkon mukaan DNA on kehittänyt mainonnan linjaa pitkäjänteisesti. Rahko selittää hyviä huomioarvoja muista toimijoista poikkeavalla lähestymistavalla.

Tämän vuoden aikana yhtiö aikoo terävöittää mainontaansa muun muassa hakemalla eri kohderyhmille sopivia lähestymiskulmia. Muun muassa 50+-kohderyhmä nähdään yhtiössä kiinnostavana.

- Emme yritä puhua yhdellä viestillä koko Suomelle, vaan menemme tarkemmin segmentoituihin viesteihin, Rahko linjaa.

Kampanjatahti on kova. Rahkon mukaan medianäkyvyys on käytännössä jatkuvaa, ja eri kampanjoiden välissä on maksimissaan viikko taukoa. Televisio ja printti ovat DNA:n päämedioita.

Hinta taas kärkeen?

Tänä vuonna DNA:n mediapanostukset kasvavat yli viime vuoden tason, Rahko kertoo. Erilaiset mobiilipalvelut korostuvat mainonnassa sitä mukaa kun netin, sähköpostin, musiikin ja videoiden käyttö kännykällä lisääntyy.

Tarjousmainonta alalla on rauhoittunut, mutta:

- Hintakin on kiinnostava, koska kilpailijat ovat nostaneet hintoja, Rahko toteaa.