DNA testaa yrityspäättäjille suunnattuja podcasteja b2b-markkinoinnissaan. Toissa viikolla julkaistu Tulevaisuuden ammattilaiset -podcastsarja koostuu viidestä parin kymmenen minuutin jaksosta, joissa pohditaan muun muassa digitalisaation vaikutuksia terveydenhuoltoon ja tulevaisuuden palveluihin.

Jatsot ovat jatkoa Tulevaisuuden ammattilaiset -dokumenttisarjalle, ja lisää podcasteja on jo suunnitteilla.

DNA:n yritysmarkkinoinnin osastopäällikön Elina Mansern in mukaan taustalla on ajatus siitä, että monilla on yhä vähemmän aikaa keskittyä blogien lukemiseen tai videoiden katseluun, mutta podcastia voi kuunnella vaikkapa työmatkalla.

"Turha kuvitellakaan, että saamme blogien tai natiivimainonnan artikkelien lukuminuutteja nousemaan tulevaisuudessa. Kyllä niitä toki luetaan ahkerasti koko ajan, mutta podcast voisi toimia, jotta ihmiset syventyisivät aiheeseen. Sitä nyt kokeillaan", Mansner sanoo.

Kutakin jaksoa tähdittää kahdesta kolmeen asiantuntijaa, etupäässä tutkijoita ja yritysmaailman vaikuttajia, jotka keskustelevat teemoista tulevaisuustutkija Ilkka Halava n johdolla.

DNA on äänittänyt podcastit studiossa. Äänitteiden laatimisen kustannukset koostuvatkin lähinnä suunnittelusta, studion vuokrasta ja editoinnista. Mansnerin mukaan viiden jakson sarjan kohdalla puhutaan muutaman tuhannen euron kustannuksista.

Podcastien laatimisessa ovat auttaneet viestintätoimisto Netprofile ja mainostoimisto Hasan & Partners.

Mansner ei halua kertoa, millaisia kuulijamääriä äänitteet ovat ensimmäisten viikkojensa aikana saaneet. Tavoitteena on kuitenkin päästä DNA:n YouTube-kanavan yleisömääriin, jota vaihtelevat muutamasta sadasta muutamaan tuhanteen per video. Mansner uskoo kesän tuovan kuulijoita, kun ihmiset liikkuvat paljon ulkona mobiililaitteidensa kera.

"Odotukset ovat korkealla."