Media

M&M 7.3.2017 11:28

Donald Trump käänsi laatulehtien tilaukset nousuun: "Lisää journalistien luottamusta ja rohkeutta"

Michael Reynolds

Amerikkalainen laatumedia on saanut runsaasti uusia digitilauksia ja -jäsenyyksiä viime kuukausina, raportoi Newsnomics-mediasivusto.

The New York Timesin digitilausten määrä ylitti kolme miljoonaa noin kuukausi sitten. Aikakauslehti The New Yorker myi Yhdysvaltain vaalipäivän 8. marraskuuta ja tammikuun lopun välillä noin 250 000 uutta tilausta. Se on 230 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla. Lehden levikki on nyt suurempi kuin koskaan, yli miljoona kappaletta.

Toinen aikakauslehti The Atlantic myi tilauksia tammikuussa kaksinkertaisen määrän edelliseen tammikuuhun nähden. Sanomalehti The Washington Post kertoo rikkoneensa kaikkien aikojen tilausennätyksensä joulukuussa ja uudelleen tammikuussa.

Brittiläislähtöinen Financial Times on kertonut myyneensä tilauksia Yhdysvaltain vaalien jälkeisinä kahtena viikkona 33 prosenttia enemmän kuin tavallisesti. Brexitillä tosin oli sen tilauksiin vielä suurempi vaikutus: 75 prosenttia normaalia enemmän tilauksia vaalikuukauden aikana.

Newsnomics-sivuston ylläpitäjä, media-asiantuntija Ken Doctor antaa vielä useita paikallisemman tason esimerkkejä digitilausbuumista. Vaikuttaisi, että buumi on todellinen, ja Doctorin mukaan sille on selkeä syy: Donald Trump.

Trumpin merkitystä hän ei sen kummemmin todistele, mutta numerot ja ajankohdat toki tukevat väitettä (mahdollisista markkinointikampanjoista tai hinnanalennuksista hän ei mainitse). Toinen Doctorin mainitsema tekijä on Tonight with John Oliver -ohjelman laatujournalismia puolustanut klippi, joka viime elokuussa levisi jonkin verran myös suomalaisessa somessa. Klippi on saanut YouTubessa yli seitsemän miljoonaa katselukertaa.

Doctorin mukaan tilausbuumilla on suuri merkitys journalismin tulorakenteelle.

"Jokainen lukijoiden maksama dollari on yksi dollari, jota ei tarvitse raapia kilpailusta Googlea ja Facebookia vastaan hyperkilpailuilla digimainosmarkkinoilla", hän kirjoittaa.

Digibuumilla on lehdistölle paitsi taloudellista myös henkistä merkitystä.

"Ennen kaikkea se lisää journalistien luottamusta ja rohkeutta työssään", Doctor kirjoittaa.

Hän siteeraa myös Slate-lehden päätoimittajaa Jacob Weisberg, joka on sanonut: "Se todella lämmittää, sillä se on viesti meille takaisin. Lukijamme sanovat: 'Me ymmärrämme työnne merkityksen ja me ymmärrämme, ettette tee sitä ilmaiseksi.'"

Lähde: Talouselämä