Markkinointiviestintätoimisto Drama Queen in uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Matias Mero. Mero siirtyi tehtävään luovan johtajan paikalta ja aloitti toimiston vetäjänä kesän alussa.

Luovaa osaamista vahvistaa Mirum ilta draamatalliin palannut Sari Kelkka, joka luotsaa jatkossa luovan suunnittelun tiimiä nimikkeellä Head of Concept Designers.

"Aidosti merkityksellisen viestinnän tekeminen ei ole helppoa. Siksi haastaminen on yksi arvoistamme. Haastamme jatkuvasti itseämme, asiakkaitamme ja välillä myös kuluttajia. Data, analytiikka ja mittaaminen ovat syvimmiltään renkejä ja työkaluja sille, että idea ja tunne, jota haluamme välittää, uppoaa parhaalla mahdollisella tavalla", Mero kertoo M&M:lle.

"Itseä, kollegoita ja asiakkaita ei saa päästää liian helpolla. Täytyy etsiä viestiin jollain lailla kiinnostava kulma, joka voi lähteä tilastosta tai vaikka tuntemattomien käymästä ratikkakeskustelusta.", säestää Sari Kelkka.

Markkinointiviestinnässä onnistumisena voidaan pitää esimerkiksi kampanjan keräämää ansaitun median huomiota tai palkintojen voittamista alan kilpailussa.

"Kauniit kuvat ja hienot palkinnot eivät lopulta merkitse paljoakaan. Me olemme juuri niin hyviä kuin tekemämme työt. Monta kertaa niille on asetettu kovat numeeriset tavoitteet, joiden täyttyminen kertoo, olemmeko onnistuneet vai emme", summaa Mero.

Suomalaiset arvostavat paljon perinteikkäitä ja pitkäikäisiä brändejä. Fazer in ja Fiskars in kaltaiset kotimaiset brändit sijoittuvat joka vuosi korkealle, kun M&M ja Taloustutkimus selvittävät, mitä brändejä suomalaiset arvostavat eniten.

Kuitenkin pitkäikäistenkin brändien tulee uudistua, jotta ne vetoavat myös uusiin asiakkaisiin. Miten brändi voi uudistua siten, että se säilyttää samanaikaisesti tärkeimmät perinteensä? Meron ja Kelkan mukaan työssä auttaa se, että brändillä on vahva ydin ja sielu.

"Kun brändin taustalla on vahva identiteetti ja omat, pysyvät arvot, niiden ilmentämiseksi voi vapaammin käyttää erilaisia keinoja. Uudetkin tavat tuntuvat tällöin oikeilta ja läheisiltä", sanoo Sari Kelkka.

Ihmisymmärryksen ja luovien asiantuntijoiden roolia ei Meron ja Kelkan mukaan ole jatkossakaan mahdollista korvata koneilla, vaikka esimerkiksi erilaisista tekoälyyn ja koneoppimiseen liittyvistä innovaatioista on monille markkinointiviestinnän tekijöille paljon apua jo nyt ja vielä enemmän tulevaisuudessa.

Menestyksen lähtökohta on hyvin usein edelleen sama kuin se on ollut läpi markkinoinnin historian. Yksinkertainen oivallus ja perusajatus antaa pohjan viestille, joka vastaanottajan on helppo omaksua.

"Yleensä eniten kateutta suunnittelijassa herättää, kun näkee simppelin oivalluksen, jota ei vain itse ole tullut ajatelleeksi. Monimutkaisuus ei yleensä tarkoita kovin hyvää lopputuleman kannalta, koska muistijälki kärsii eivätkä ihmiset ymmärrä sanomaa", Kelkka toteaa.

“Yksinkertaisuuden saavuttaminen ja löytäminen on usein monimutkaista, mutta lopputuleman tulee näyttää vastaanottajalle helpolta", jatkaa Mero.

Erityisesti 2010-luvulla tarjolla olevien vaihtoehtojen määrä eri tuotteissa ja palveluissa on noussut ennätyksellisen korkealle. Globaalissa taloudessa asiakas on todella kuningas ja voi muuttaa mielipiteitään hyvinkin nopeasti.

Mero ja Kelkka näkevätkin, että vahvan brändin merkitys on nykymaailmassa suurempi kuin koskaan.

"Ajatellaan somekohuja, jotka roihahtavat helposti isoihin liekkeihin. Ihmiset vaikuttavat asioihin entistä nopeammin ja voimakkaammin. Vahva brändi, jonka ainakin ydinkohderyhmän ihmiset kokevat omakseen, kestää myrskyjä paremmin", Kelkka sanoo.

"Vallitsevan viestitulvan keskellä on ensiarvoisen tärkeää, että brändi on aidosti jonkin asian puolella ja haluaa kertoa arvoistaan. Jos vauhti pysyy samana kuin tähän asti, brändin merkitys tulevaisuudessa vain korostuu", toteaa Mero.

Drama Queen teki viime vuonna 6,7 miljoonan euron liikevaihdon. Toimiston myyntikate oli 4,8 miljoonaa euroa. Drama Queen työllistää Suomessa 70 henkilöä.