Diakonissalaitoksen uusi ilme on kunnianosoitus säätiön historialle. Siinä yhdistyvät moderni tyyli, leikkimielisyys ja Diakonissalaitoksen pitkät perinteet. Ilmeuudistuksessa uusittiin logo ja kuvamaailma, ja lisäksi Diakonissalaitokselle suunniteltiin monikäyttöinen kuosi.

Diakonissalaitoksen viestintäjohtaja Laura Niemi kertoo M&M:lle, että nyt lanseerattu ilmeuudistus liittyy isompaan brändiuudistukseen, jonka yhteydessä Diakonissalaitos on uudistanut visionsa ja missionsa ja sitä myöten myös nimensä.

Osana uudistusta Diakonissalaitos lähti pohtimaan vanhaa nimeään, Helsingin Diakonissalaitos. Säätiö teki asiasta myös tutkimuksen, jonka perusteella Helsinkiin viittaava etuliite päätettiin pudottaa pois nimestä. Diakonissalaitos toimii kymmenellä paikkakunnalla eri puolilla Suomea sekä kansainvälisesti monissa maissa.

"Sana Helsinki on aiheuttanut nimessämme haasteita ja meidät on koettu vain helsinkiläiseksi ja Helsinki-keskeiseksi palveluntarjoajaksi. Tavoitteemme on kasvaa ja laajentua edelleen. Siksi päätimme pudottaa Helsingin pois nimestä", Niemi kertoo.

Ilmetyö aloitettiin tekemällä kattava esitutkimus Diakonissalaitoksen työntekijöiden keskuudessa. Drum selvitti tutkimuksella mielikuvia Diakonissalaitoksen nykyisestä ilmeestä sekä toiveita siitä, mihin suuntaan ilmettä haluttiin kehittää.

Työtä jatkettiin yhteisellä työpajalla. Haasteena oli suunnitella Diakonissalaitokselle selkeästi nuorekkaampi ilme, joka kuitenkin kunnioittaisi säätiön pitkää historiaa. Inspiraatiota otettiin jopa Diakonissalaitoksen Alppikadun korttelin vanhoista rakennuksista.

"Halusimme päivittää visuaalisen ilmeemme tähän päivään ja tuoda mukaan helposti lähestyttävyyttä ja moderniutta", kertoo Laura Niemi.

Ilmeen suunnittelusta vastannut graafinen suunnittelija Ella Härkönen Viestintätoimisto Drumista kertoo, että suunnittelussa otettiin huomioon asiakkaan toiveet leikkisämmästä ja rohkeammasta suunnasta.

"Uusi logo on yksinkertainen, mutta monitulkintainen ja siinä näkyy Diakonissalaitoksen symbolina jo aiemmin tuttu liekehtivä sydän. Ilmeen tueksi suunniteltiin myös kaunis ja moderni kuosi, jonka kuviointi on saanut inspiraationsa Diakonissalaitoksen korttelin rakennusten ikkunoiden ja seinien vanhoista koristekuvioista", kertoo Härkönen.

Uudessa ilmeessä korostuvat paitsi modernit värit ja muodot, myös säätiön pitkä historia, kertoo asiakkuusjohtaja Kristiina Heikkonen Viestintätoimisto Drumista.

"Uusi geometrinen brändikuosi pohjautuu säätiön Alppikadun korttelin rakennuksien koristekuvioihin. Halusimme tietoisesti tuoda historiallisia elementtejä mukaan ilmeeseen, jotta se jalkautuu luontevasti ympäristöönsä asiakkaan tiloissa", Heikkonen kuvailee M&M:lle.

Henkilöstö on ollut koko uudistusprosessin ajan hyvin tiiviisti mukana työssä. Diakonissalaitos teki ensin kyselyn työntekijöille, jonka jälkeen heillä oli mahdollisuus osallistua erilaisiin työpajoihin. Ilme laitettiin myös verkkoon henkilöstön nähtäväksi.

"Halusimme tehdä prosessista mahdollisimman avoimen. Vastaanotto on ollut todella positiivinen. On mukavaa, että ihmiset ovat saadun palautteen perusteella kokeneet uudistuksen mieleisekseen", Niemi kertoo.

Härkösen ja Heikkosen ohella Diakonissalaitoksen ilmettä tekevään tiimiin kuuluvat johtava viestintäkonsultti Mari Kuusinen ja viestintäassistentti Niina Lehtimäki. Brändikuvat toteutti valokuvaaja Teemu Ullgrén.

Brändiuudistuksen yhteydessä ilmeen kirkastamisen suunnittelutyöhön varattu budjetti on Laura Niemen mukaan muutamia kymmeniätuhansia euroja.

"Lopullinen ilmeen käytäntöön vienti on osa normaalia markkinoinnin ja viestinnän budjettia. Ilmeuudistuksessa ennakoitavuus on hyvin tärkeää. Se tarkoittaa sitä, että pyrimme käyttämään vanhat tuotteet, kuten kirjekuoret ja esitteet loppuun. Olemme pyrkineet vastuulliseen toimintaan niin, että mahdollisimman vähän jouduttaisiin heittämään mitään pois."

Diakonissalaitos on sosiaali- ja terveyspalveluita tuottava yleishyödyllinen säätiö, joka toimii valtakunnallisesti yhdessä tytäryritys Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n kanssa.