VUODEN HUIPUT

18.4.2013 21:30 päivitetty 4.2.2016 10:31

Dynamon Vesa Kujalalle Platinahuippu

Viking Grace purjehti lavalle noutamaan Kultahuiput sekä digitaalisesta markkinointiviestinnästä että digitaalisesta designista. Ohjaaja Nalle Sjöblad on Vuoden Junior.

Viime vuoden suomalaisen graafisen muotoilun ja markkinointiviestinnän kärki on valittu. Grafian järjestämän Vuoden Huiput 2012 -kilpailun tulokset julkistettiin torstaina.

Luovan suunnittelun ammattilaisista koottu, 65-henkinen Vuoden Huiput -tuomaristo on arvioinut kilpailuun lähetetyt 891 työtä 16 eri sarjassa. Gaalassa jaettiin 15 Kultahuippua, 50 Hopeahuippua sekä erikoispalkintoja. Dipolissa pidettävään gaalaan kokoontui yli 500 luovan alan ammattilaista ja asiakasta.

Vuoden Huiput -gaalassa Viking Grace purjehti lavalle noutamaan Kultahuiput sekä digitaalisesta markkinointiviestinnästä että digitaalisesta designista. Myös HJK:n ja McDonald’sin mainonta sekä uuden muotilehden SSAW:n design loistivat eri sarjoissa.

Murros näkyy kilpailussa

Vaikka taantuma, mainostoimistojen ja printtimedian heikentynyt tilanne näkyvät hieman vähäisempänä lähetettyjen töiden määränä, useat kilpailutuomaristot kiittelivät parempaa tasoa.

Kuvituksen ja digitaalisuuden vaikutus on edelleen vahvistuva trendi. Erilaiset ketterät toimijat ja raja-aitoja rikkovat toteutukset valtaavat alaa. Tekijöistä yhä useammat edustavat suuren mainostoimiston sijaan brändi- ja designtoimistoja. Huippujen joukossa on yhä enemmän myös freelancereiden ja opiskelijoiden töitä.

Tommi Kantalo on huippuasiakas

Huipputöiden taustalta löytyy yleensä erityisen hyvä suunnittelija-asiakas-suhde. Asiakkaista esimerkiksi copywriterin uralta HJK:n markkinointijohtajaksi siirtyneen Sari Mikkonen-Mannilan vaikutus näkyy HJK:n palkittuna markkinointiviestintänä.

Kilpailun ylituomarin, kuvittaja Lasse Rantasen mukaan ”aktiivinen ja asiantunteva asiakas on suunnittelijalle arvokas kumppani ja oleellinen onnistuneen lopputuloksen kannalta”. Hän on valinnut Vuoden Asiakashuipun saajaksi Itellan Postimerkkikeskuksen tuotepäällikön Tommi Kantolan.

”Tommi Kantola on osoittanut monella rintamalla olevansa esimerkillinen korkeatasoisen suunnittelun tilaaja. Hän etsii alati uusia kyvykkäitä tekijöitä ja yrittää aina löytää kulloiseenkin tehtävään sopivimman suunnittelijan”, perustelee Rantanen.

Platinahuippu

Vuoden Huiput -kilpailun arvostetuin henkilöpalkinto Platinahuippu myönnetään poikkeuksellisesta osaamisesta ja alan arvostuksen eteen tehdystä työstä. Tänä vuonna palkinnon saa Dynamon copywriter Vesa Kujala.

”Vesa on luovuudessaan suvereeni. Hän onkin monien mielestä tämän maan paras radiomainonnan suunnittelija ja tullut tunnetuksi osuvista riimittelyistään”, kertoo suunnittelijakollega Ilkka Kärkkäinen.

Vesa Kujala on palkittu useasti Vuoden Huiput -kilpailussa. Tunnetuimpia töitä ovat olleet Kekkilälle, VR:lle, Viestintävirastolle ja Enirolle tehdyt kampanjat. Kujala oli myös ensimmäinen Vuoden Junior -palkinnon saaja vuonna 1988.

Vuoden Junior -palkinto ohjaajalle

Vuoden Junior -palkinnon jakoi tällä kertaa Lönnberg Print & Promo. Nuoren, mutta jo ansioituneen suunnittelijan palkinnon saa ensikertaa ohjaaja. Huipuissakin menestynyt ohjaaja Nalle Sjöblad (s. 1982) palkittiin tänä vuonna muun muassa hänen DNA:lle tekemästään tv-mainoksesta. Lisää työnäytteitä löytyy osoitteesta: www.nallesjoblad.com.

Gaalassa palkitut työt ovat esillä näyttelyssä Virka Galleriassa, Helsingin kaupungintalon ala-aulassa 12.4.–26.5.2013. Näyttelyssä on esillä yhteensä 65 palkittua työtä.