E-urheilu

Ville Perttula 15.3. 10:02 päivitetty 15.3. 10:07

E-urheilun kiinnostus kasvaa Yhdysvalloissa – digimainostulot rikkovat 200 miljoonan dollarin rajan ensi vuonna

Tutkimusyhtiö Statistan mukaan Suomi oli viime vuonna maailman viidenneksi paras esports-maa voitettujen palkintorahojen perusteella. Voiton vei Yhdysvallat. Kuvituskuva.

Tänä vuonna 30,3 miljoonaa yhdysvaltalaista katsoo e-urheilua vähintään kerran kuukaudessa.

E-urheilu kerää vuosi vuodelta enemmän huomiota maailmalla. Tänä vuonna e-urheilun digimainostulojen arvellaan kasvavan 25 prosenttia Yhdysvalloissa. Arvion tehneen eMarketerin mukaan tuloja kertyy tänä vuonna 178,1 miljoonaa dollaria eli noin 158,3 miljoonaa euroa.

Ensi vuonna digimainostulot kasvavat 213,8 miljoonaa dollariin eli 188,8 miljoonaan euroon.

E-urheilun kiinnostusta mainostajien silmissä lisää suuret katsojamäärät. Tänä vuonna 30,3 miljoonaa yhdysvaltalaista katsoo e-urheilua vähintään kerran kuukaudessa. eMarketer uskoo, että vuonna 2023 e-urheilu kerää 46,2 miljoonaa katsojaa.

Ad Age kertoo, että mainonta on e-urheiluyhtiöille kolmanneksi suurin suurin tulonlähde, sillä pelaajien ja joukkueiden sponsorointisopimukset ovat vielä toistaiseksi tuottoisampia. Tieto perustuu konsulttiyhtiö PricewaterhouseCoopersin tekemään selvitykseen.

E-urheilu kiinnostaa mainostajia myös Suomessa. Esimerkiksi Kotipizza ilmoitti helmikuussa aloittavansa yhteistyön Finnish Esports Leaguen kanssa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö