Pelit

Aleksi Ylä-Anttila 7.2. 16:10

E-urheilun suosio kasvaa – analyytikko vinkkaa, kuinka markkinoijat saavat parasta vastinetta rahoilleen

Aleksi Kinnunen / Assembly Organizing
E-pelaaminen

E-urheilu saavutti lähes 400 miljoonan ihmisen yleisön vuonna 2018.

E-urheilun suosio kasvaa, eikä tämä ole jäänyt huomaamatta myöskään media ja markkinointiväeltä, uutisoi eMarketer.

Tulot lajin mediaoikeuksista nousivat viime vuonna 180 miljoonaan dollariin eli noin 159 miljoonaan euroon. Kaikki myyntitulot nousivat yhteensä 869 miljoonaan dollariin (n.  766 miljoonaan euroon) ja niiden ennustetaan kolminkertaistuvan vuoteen 2022 mennessä, arvioi liikepankki Goldman Sachs viime lokakuussa.

Hieman maltillisemman arvion on tehnyt konsulttitalo PwC, joka arvioi tulojen nousevan 1,58 miljardiin dollariin (n. 1,39 mrd. €) vuonna 2022. Se tarkoittaa 18,4 prosentin vuotuista kasvua tuloihin.

PwC raportoi e-urheilun mainostuloiksi 805 miljoonaa dollaria (n. 710 milj. €) vuonna 2018. Tuloista suurin osa eli 277 miljoonaa dollaria tulee sponsoreilta (277 miljoonaa). Tätä seuraavat lähetysoikeuksista saatavat tulot sekä striimausten yhteyteen myyty mainonta.

Sitä mukaa kun yleisömäärät kasvavat, kasvavat myös odotukset. Katsojat hauavat katsoa suosikkijoukkueitaan ja -pelaajiaan sekä turnauksia kaikilla alustoilla koko ajan, mikä auttaa myynnin kasvattamisessa.

eMarketerin pääanalyytikko Paul Vernan mukaan markkinoijat, jotka yrittävät saavuttaa fanit videomainoksilla, voivat käyttää kaikkein uudenaikaisimpia mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen keinoja, joita striimien yhteyteen saadaan.

"Näin mainostaja saa parempaa vastinetta rahoilleen striimauksesta kuin sponsoroimalla joukkueita ja tapahtumia. Kysymys on vain ja ainoastaan datan saatavuudesta", sanoo Verna.

Vuonna 2018 e-urheilun kokonaiskatsojamäärä oli noin 380 miljoonaa ja sen arvioidaan kasvavan 557 miljoonaan vuonna 2021.

Paul Vernan mukaan Yhdysvallat on luonnollinen kasvumarkkina e-urheilulle, koska maassa on vahva pelikulttuuri, ja yhteys pelaamisen ja urheilun välillä on kiinteä.

"Täällä on luonnostaan pyrkimys kilpailuun kaikessa. Samaa voi sanoa läntisen Euroopan markkinoista, etenkin Britannista, Saksasta ja Ranskasta", toteaa Verna.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö