Nettimatkatoimisto Ebookersin sosiaalisen median #vacationimitation-kampanjassa suomalaisia kannustetaan luomaan hauskoja uusintaversioita lomakuvistaan maailmalta. Koska koronaviruspandemian vuoksi suomalaiset ovat pysyneet visusti kotimaan kamaralla eikä varmaa tietoa lomamatkailun tulevaisuudesta ole vielä kellään, Ebookers halusi olla mukana sekä tukemassa suomalaisen matkailualan uudelleenrakentamista että tuomassa iloa ja naurua huolestuttavaan tilanteeseen.

Kampanjan idea on yksinkertainen. Ihmiset luovat valitsemastaan lomakuvasta uusintaversion käyttämällä hyödyksi niitä paikkoja ja tavaroita, joita sattuu olemaan käsillä. Kisaan voi osallistua julkaisemalla oman kuvaparin Facebookissa tai Instagramissa kampanjan aihetunnisteilla #vacationimitation ja #ebookers varustettuna. Kampanjan on suunnitellut Hasan & Partners.

Kahden ensimmäisen viikon aikana suomalaiset ovat tehneet kilpailuun lähes 200 uutta tulkintaa vanhoista lomamatkakuvistaan.

Kampanjan kaupalliseksi yhteistyökumppaneiksi lähti mukaan joukko vaikuttajia, jotka innostuivat paljastamaan kesän matkasuunnitelmiaan ja muistelemaan menneitä reissujaan. Muun muassa mediapersoona Joel Harkimo haikailee otoksessaan kalareissulle.

Pitkän linjan juontaja ja musiikkitoimittaja Venla Kokkonen muisteli lomamatkaa vuodelta 2009 ja rakensi kuvaansa varten Pariisin keskelle Savoa.

”Sitä aina vain listaa mielessään, mihin kaikkialle ulkomaille haluaisi matkustaa. Vaikka todellisuudessa täällä Suomessakin on lukemattomia upeita paikkoja näkemättä ja kokematta. Oon viettänyt nyt pari viikkoa Saimaan äärellä ja huokaillut sen kauneudelle jatkuvasti. Eiffel ja muut monumentit saavat odottaa, nautitaan nyt Suomen helmistä”, Kokkonen sanoo tiedotteessa.

Somevaikuttajana ja radiojuontajana tunnettu Karoliina Tuominen puolestaan imitoi vesiputouskuvaa omassa kylpyhuoneessaan.

Piristävän sisällön tuottamisen lisäksi kampanjan toisena näkökulmana on tukea koronaviruksen takia kolauksen kokenutta kotimaan matkailualaa kannustamalla elämyksiin kotimaassa. Viikoittain kaksi parasta kampanjaan osallistunutta kuvaa palkitaan 500 euron lahjakortilla, jotka voi käyttää suomalaisiin majoituspalveluihin.

”Ebookersilla on paljon majoituskumppaneita myös Suomessa, ja meille on tärkeää tehdä konkreettisia tekoja matkailualan tilanteen parantamiseksi. Kampanjan avulla innostamme ihmisiä löytämään uusia mahdollisuuksia nauttia muistoista sekä luoda uusia”, kertoo Ebookersin viestinnästä vastaava Claudia Parker tiedotteessa.

Hänen mukaansa tavoitteena oli luoda innostava kampanja, josta on sekä huvia että hyötyä.

”Ennen kuin pääsemme taas maailmalle hankkimaan uusia kokemuksia, on mielestämme tärkeää ottaa ilo irti jo koetuista matkahetkistä”, hän sanoo.