Kampanjacheck

Uuden Ecosto -ketjun pystyttäminen tuli alkuvuodesta ajankohtaiseksi, kun Tekniskauppiaat Oy:n Tekniset ja Euronics -ketjuihin kuuluneita myymälöitä irtautui Tekniset Kauppiasosuuskunnasta.

"He olivat miettineet konseptiaan etukäteen, mutta liiketoiminta-ajattelussa pääsimme sparraamaan heitä vahvasti. Yhteistyö alkoi maaliskuun alussa. Teimme pohjatyön ja sitten loimme ketjulle profiloinnin, nimen, visuaalisen ilmeen ja verkkokaupan", kertoo varatoimitusjohtaja Mikael Neuvonen , Kirnauskis 2.0:sta.

Varsinainen aloitus tapahtui jo huhtikuun puolivälissä, jolloin myös lanseerauskampanja pyörähti käyntiin.

Sekä brändi- että taktisempaa mainontaa on nähty MTV Median tv-kanavilla, MTV3:lla , Subilla ja Avalla . Printti-ilmoittelua on ollut paitsi paikallisissa lehdissä, myös Helsingin Sanomissa ja Aamulehdessä .

Verkkokauppaa mainostetaan puolestaan netissä bannereilla.

Kohderyhmässä myös naiset

Kauppiaiden ideana on auttaa asiakkaitaan tekemään entistä helpommin ympäristöystävällisiä ja kokonaistaloudellisia kodintekniikkavalintoja.

"Luontevaa on, että markkinoinnissa lähdettiin liikkeelle kodinkonemaailmalla, toimme mukaan ekologiaa ja raikkaita värejä, jotka vetoavat tähän kohderyhmään. Ennen kuin nimi tunnetaan, täytyy tehdä tunnetuksi, mitä myydään. Se on lanseerauksessa suuri haaste", toteaa luova johtaja Tommi Mustonen .

Kohderyhmäajattelussa otettiin huomioon myös naiset.

"Ketjussa oli vahvasti tiedostettu, että tänä päivänä myös naiset ovat elektroniikan suuria kuluttajia."

Neljän perheen yritys

Kodintekniikan kauppa on hyvin hintalähtöistä.

"Me halusimme löytää sellaisen toimintamallin asiakkaan kanssa, jossa kannamme vastuumme loppuun asti. Emme mene pelkästään markkinoinnin ehdoilla välittämättä siitä, mikä on asiakkaan todellinen tarve", sanoo toimitusjohtaja Ari-Matti Hakala Ecostosta.

Kodintekniikan tuotteiden vertailu on vaikeata, ja siinä hinta on usein lähes ainoa helppo elementti. Valmistajat tuovat kyllä esiin ympäristöystävällisyyttä ja energiankulutusta - eivät niinkään myyjät.

"Me autamme kuluttajia tekemään parempia valintoja sen perusteella, miten tuotetta valmistettaessa ympäristöä on rasitettu, minkälainen valmistusprosessi on, miten hyvin tuote kestää ja miten sitä voidaan lopulta hyödyntää uudelleen."

"Emme kuitenkaan lähde siitä, että teemme maailman suurimman ekoteon myymällä esimerkiksi led-televisioita, mutta voimme auttaa kuluttajaa tekemään ympäristön ja energiatehokkuuden kannalta parempia ostopäätöksiä tuoteryhmän sisällä", Hakala linjaa.

Ecosto-ketjulla on nyt yhdeksän liikettä ympäri Suomen yhdeksällä paikkakunnalla.

Tekniskauppiaat on neljän perheyrityksen omistama yhtiö. Kaikilla on pitkä historia kodintekniikan kaupassa. Kellään ei ole yhtiössä yksin ehdotonta enemmistöä.

TV-Check top 40 Viikon mainostajat