Verkkokauppa

M&M 12.1.2016 10:35 päivitetty 3.3.2016 15:37

Edessä paluu huippuvuosiin? Kotimainen verkkokauppaindeksi kasvoi 37 % loppuvuonna

Colourbox

Meneillään on murrosvaihe Suomen sähköisessä kaupankäynnissä, arvioi Vilkas Groupin Markku Korkiakoski.

Kotimaiset verkkokauppiaat paransivat huimalla harppauksella viime vuoden loppupuoliskolla, päättäen vuoden ennätykselliseen joulumyyntiin.

Verkkokauppaindeksin kasvu, joka huomioi myynnin lisäksi verkkokauppojen tilausmäärät ja ostoskorin koon, kiihtyi vuoden viimeisen neljänneksen aikana 37 prosentin kasvuun. Vastaavaa kotimaisen verkkokaupan kasvua ei ole nähty vuoden 2008 jälkeen. Vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä kasvua syntyi vain 8 prosenttia.

"Verkkokauppojen rajusta noususta alkoi näkyä merkkejä jo Q3 kvartaalin aikana, mutta nyt saimme vahvistusta siihen, ettei ole kyse pienestä muutoksesta tai poikkeamasta, vaan merkittävästä murroskohdasta Suomen sähköisen kaupankäynnin historiassa", sanoo verkkokaupankäynnin palvelutalo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski tiedotteessa.

Vuoden kolmannella neljänneksellä verkkokaupat kasvoivat 34 prosenttia.

Korkiakosken mukaan syitä verkkokaupan voimakkaaseen kasvuun on useita. Tärkeimmiksi hän nostaa verkkokaupassa asioimisen mukavuuden, edulliset hinnat ja niiden vertailtavuuden sekä tuotteiden hyvän saatavuuden.

”Kuluttajien heikko luottamus omaan talouteen saa asiakkaat verkkoon vertailemaan hintoja. Verkossa vältytään turhilta heräteostoksilta, kuten esimerkiksi ravintolassa syömiseltä tai bensan kulutukselta”, Korkiakoski huomauttaa.