Ulkomainonta

Aleksi Ylä-Anttila 7.11. 08:32

Edinburghin kaupunki kielsi jalkakäytävien mainostaulut – yrittäjiltä voimakasta kritiikkiä

Kuvakaappaus BBC:n sivuilta
Edinburghin keskustassa sijaitseva bistrotyyppinen Scran-kahvila on joutunut siirtämään mainostaulunsa pois kadulta nyt voimaan astuneen kiellon seurauksena.

Mainostaulujen käytön kieltämisestä päätti Edinburghin kaupunginvaltuusto toukokuussa.

Skotlannin pääkaupungissa Edinburghissa ei jatkossa nähdä jalkakäytävillä väliaikaisia mainostauluja. Kaupunginvaltuusto päätti asiasta toukokuussa, ja mainostaulujen kielto on nyt astunut voimaan, uutisoi BBC.

Kielto koskee jalkakäytävälle sijoitettavia mainostauluja, joihin esimerkiksi näköongelmista kärsivä jalankulkija saattaisi vahingossa kävellessään törmätä.

Kiellon tarkoituksena onkin asiasta päättäneen kaupunginvaltuuston mukaan luoda "turvallisemmat ja helppopääsyisemmät kadut" erityisesti näkövammaisille ja liikuntarajoitteisille ihmisille.

Kielto perustuu laajaan kyselyyn, johon osallistuivat eri sidosryhmät mukaan lukien keastävää kaupunkikävelyä edistävä Living Sreet -hyväntekeväisyysjärjestö, sokeiden asiaa Yhdistyneissä kuningaskunnissa ajava Royal Institute of Blind, Edinburgh Access Panel sekä myös liikkeiden edustajat, elinkeinoelämän edistämisjärjestöt ja kunnalliset neuvostot.

"Me todella pidämme tätä hyvänä päätöksenä, jonka avulla Edinburghin kaupungin johto auttaa meitä pitämään kadut turvallisina myös näkövammaisille ihmisille", Royal Institute of Blind -järjestön Skotlannin jaoston tiedottaja kertoo.

BBC:n mukaan mainostaulujen kieltäminen ei ole ollut paikallisten yrittäjien mieleen. Scran-nimisen, Edinburghin vanhassa kaupungissa sijaitsevan kahvilan omistajiin lukeutuva Suleyman Sarher kertoo olevansa huolissaan siitä, kuinka yritys voi jatkossa houkutella uusia asiakkaita kadulta ilman katumainontaa.

Kahvila sijaitsee paikassa, jota on hankala löytää, koska se on piilossa katetulla kauppakäytävällä vanhan kaupungin osassa. Sarher on joutunut siirtämään mainostaulunsa sisätiloihin eli pois kadulta ja ohikulkevien ihmisten nähtäviltä.

Sarher kertoo ravintolan myyneen kieltoa edeltävänä päivänä 22 aamiaisannosta. Kiellon voimaan tultua ensimmäisinä päivinä kahvila möi vain kaksi aamiaisannosta.

"Ei ole helppoa selviytyä kaupungin keskustassa ilman katunäkyvyyttä. Maksamme kalliita kaupungin keskustan hintatason mukaisia hintoja, mutta emme hyödy siitä, että kahvilamme sijaitsee kaupungin keskustassa", Sarher kuvailee BBC:lle.

Kilttejä valmistavan ja myyvän kaupan Edinburghin ydinkeskustassa omistava William James on samoilla linjoilla Sarherin kanssa. Jamesin mukaan väliaikaisten mainostaulujen käyttökielto asettaa keskustassa toimivat yritykset eriarvoiseen asemaan.

"Se (kielto) on pelkkää herjaamista. Tarkoituksena on helpottaa kulkemista kadulla. Kuitenkin toiset kaupat voivat edelleen peittää jalkakäytävän. Kahvilan pöydät ja tuolit, ruokalistataulut ja tynnyrit saavat kaikki jäädä. Tässä on kyse yksinomaan uhriutumisesta", James toteaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö