Ulkomaat

Aleksi Ylä-Anttila 9.11. 12:17

Edistääkö digimainonta lasten seksuaalista hyväksikäyttöä? Britannian sisäministeri vaatii järjestöltä selvitystä

Britannian sisäministeri vaatii selvitystä siitä, millä tavoin rikolliset hyödyntävät digimainontaa levittäessään lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvää materiaalia.

Iso-Britannian sisäministeri Sajid Javid on pyytänyt The Internet Watch Foundation -hyväntekeväisyysjärjestöä aloittamaan selvitystyön koskien sitä, miten digitaalinen mainonta voi edesauttaa lasten hyväksikäyttöä. Asiasta kertoo The Guardian.

IWF on järjestö, joka tekee töitä poistaakseen verkosta lasten seksuaalista hyväksikäyttöön liittyviä sisältöjä.

Javid pyytää järjestöä tutkimaan ongelman suuruutta ja tekemään tämän pohjalta ehdotuksensa siitä, miten hallitus ja mainostoimiala voisivat ryhtyä ratkomaan ongelmaa. 

Sisäministeriön antaman lausunnon mukaan yleisesti hyväksyttyjen ja tunnettujen brändien tuotteiden mainoksia esiintyy sivustoilla, joilla on lasten hyväksikäyttöön liittyvää materiaalia.

The Internet Watch Foundation -säätiön pääjohtaja Susie Hargreavesin mukaan rikolliset hyödyntävät verkkomainontaa käyttäen apunaan uusinta ja parasta saatavilla olevaa teknologiaa ja tekevät rahaa jakamalla lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvää materiaalia verkossa.

"Työmme ydin ovat näiden hirveiden rikosten lapsiuhrit, joita on vauvoista teini-ikäisiin. Itse hyväksikäyttö on tietenkin kauheaa, mutta sen kuvaaminen ja näiden kuvien jakaminen on rikos viattomia lapsia kohtaan ja rikoksentekijät vain lisäävät uhriensa kärsimystä tällä tavalla", Hargreaves sanoo.

Javid johtaa erityisryhmää, jossa on edustajia toimistoista, kauppajärjestöistä sekä brändien haltijoista. Ryhmän tehtävänä on keskustella keinoista, joilla rikollisten tulovirta tällaisilta sivustoilta saataisiin katkaistua.

Sisäministeri Javid on aiemminkin syyttänyt teknologiayhtiöitä siitä, etteivät ne tee tarpeeksi työtä lasten hyväksikäytön estämiseksi.

Javid kertoo, että hänen missionaan on suojata lapsia. Hän korostaa, että on elintärkeää, että teknologiayhtiöt kantavat vastuunsa ja ottavat asian vakavasti.

Britannian kansallinen rikostentorjuntavirasto arvioi, että noin 80 000 kansalaista ovat uhka lapsille verkossa. Vuodesta 2013 lähtien viraston saavat vinkit lapsipornokuviin verkossa ovat kasvaneet 700 prosenttia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö