Effie n päätuomari, Dagmar in toimitusjohtaja Tuula Kallio kehuu kilpailun olevan kovatasoisempi kuin koskaan. Kallion mielestä työt kertovat aiempaa laajemmasta strategisesta ajattelusta ja liiketoimintalähtöisyydestä.

"Shortlistatuissa töissä on hienoja oivalluksia uusista lähestymiskulmista ja investoinnit ovat tuottaneet selvästi tulosta", Kallio sanoo tiedotteessa.

Hän kuvailee, että töiden joukossa digitaaliset ratkaisut ovat vahvasti esillä.

"Erinomaiset strategiat ja ratkaisut eivät synny sattumalta. Tekijätiimit ovat onnistuneet kiteyttämään punaisen langan sekä ajattelussa että toteutuksessa”, Kallio sanoo.

Effie Awards -kilpailussa etsitään tuloksellisimpia markkinointikampanjoita. Keskeisiä kriteereitä ovat tulokset, kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus ja mitattavuus. Viimeisellä arviointikierroksella annetaan pisteet myös luoville elementeille.

Päätuomarin lisäksi kilpailun shortlistan valinneessa tuomaristossa on 23 markkinoinnin ja markkinointiviestinnän ammattilaista. Finalistien joukosta parhaat palkitaan Bronze, Silver tai Gold Effie -palkinnoilla. Koko kilpailun paras kampanja saa arvostetun Grand Effie -palkinnon. Palkinnot jaetaan torstaina 26. tammikuuta 2017.

Vuoden 2016 shortlistat sarjoittain

Bisneshaasteet

  • Yrittäjyyden ja sisällön puolesta - Suomen Yrittäjät, Make it Simple Oy Helsinki
  • Account Based Marketing / Wärtsilä - Wärtsilä Oyj, Avaus Marketing Innovations Oy
  • DNA Alppisimulaattori - virtuaalista todellisuutta, todellista myyntiä - DNA, Hasan & Partners
  • Fazer Juuresleipä - lupa syödä leipää kasvatti koko leipämarkkinaa - Karl Fazer, SEK
  • Fazer Munkkibaari - bulkkimunkeista brändiherkuksi - Karl Fazer, SEK
  • Is this the world's coolest museum? - Helsingin kaupunginmuseo
  • Match Made in HEL - Finnair ja Finavia, Mirum ja Dagmar
  • Miten Suomi latasi lääkärin, hoitajan ja ravitsemusterapeutinkin kännyyn? - Diacor terveyspalvelut, Dagmar
  • Nissan Controller - kuinka myydä autoja jalkapallofaneille - Nissan Nordic Europe, TBWA/Helsinki
  • Penkkiurheiluviikko - Olympiastadion, Markkinointitoimisto Cassius
  • Pre-order the Future - Suomen katsotuin kampanja ikinä - Neste, TBWA/Helsinki
  • Sankarikoulutus - Voiko markkinoinnilla pelastaa ihmishenkiä? - LähiTapiola Palvelut, ToinenPHD
  • Yrittäjyyden ja sisällön puolesta - Suomen Yrittäjät, Make it Simple Helsinki
  • Suomalaisia ylpeydenaiheita - Raha-automaattiyhdistys, Avaus Marketing Innovations
  • Valio Mifu - Vaihtelu, joka paitsi virkisti myös miltei kolminkertaisti - Valio, Hasan & Partners
  • Vallan kumouksellinen lanseeraus - Valio, SEK
  • Vepsäläinen Nousukausi - Halpuuttamatta kannattavaa kasvua - Vepsäläinen, Hasan & Partners

Tuotteet ja palvelut

  • Account Based Marketing / Wärtsilä - Wärtsilä Oyj, Avaus Marketing Innovations
  • Apetit - Tolkun ihminen ja hänen äitinsä pakastealtaalla - Apetit Ruoka Oy, Valve Group Oy
  • Fazer Juuresleipä - lupa syödä leipää kasvatti koko leipämarkkinaa - Karl Fazer, SEK
  • Fazer Munkkibaari - bulkkimunkeista brändiherkuksi - Karl Fazer, SEK
  • Finland Emojis - Ulkoasiainministeriö, Hasan & Partners
  • Hintasaarnaajien vuosi - Elisa, Bob the Robot
  • Is this the world's coolest museum? - Helsingin kaupunginmuseo
  • Kulta Katriina - Suomalaisen kahvikulttuurin puolesta - Meira, Folk Finland
  • Miten Suomi latasi lääkärin, hoitajan ja ravitsemusterapeutinkin kännyyn? - Diacor terveyspalvelut, Dagmar
  • Nissan Controller - kuinka myydä autoja jalkapallofaneille - Nissan Nordic Europe, TBWA/Helsinki Oy
  • Penkkiurheiluviikko - Olympiastadion, Markkinointitoimisto Cassius
  • Pre-order the Future - Suomen katsotuin kampanja ikinä - Neste, TBWA/Helsinki
  • Sankarikoulutus - Voiko markkinoinnilla pelastaa ihmishenkiä? - LähiTapiola Palvelut, ToinenPHD
  • S-Pankista saa asuntolainaa - S-Pankki, D11 Helsinki
  • Tupla+ - tyrmäten Suomen suosituimmaksi urheilupatukaksi - Cloetta Suomi, ToinenPHD
  • Suomalaisia ylpeydenaiheita - Raha-automaattiyhdistys, Avaus Marketing Innovations
  • Tähtitortun uudet muodot villitsivät leipojakansaa - Saarioinen, Zeeland Family
  • Vallan kumouksellinen lanseeraus - Valio, SEK

Media

  • Apetit - Tolkun ihminen ja hänen äitinsä pakastealtaalla - Apetit Ruoka, Valve Group
  • Finland Emojis - Ulkoasiainministeriö, Hasan & Partners
  • Valio Lemmy - Kriisistä maailmanlaajuiseksi sisällöksi - Valio, Hasan & Partners
  • Yrittäjyyden ja sisällön puolesta - Suomen Yrittäjät, Make it Simple Helsinki

Listauksessa on näkyvissä vain työn jättänyt taho. Tekijäjoukoksi on ilmoitettu tyypillisesti usean toimiston edustajia. Joitakin töitä arvioidaan useissa sarjoissa.

Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liito MTL ry järjestää kilpailun nyt 15. kerran. Vuonna 2016 kilpailun pääyhteistyökumppanina on Sanoma Media Finland.

Effie on tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association vuonna 1968.