Suomen Tekstiili & Muoti ry on teettänyt tutkimuksen suomalaisten vaatteiden ostamisesta. Tutkimukseen vastanneista kolmasosa kertoo vastuullisuuden olevan heille tärkeää ostaessaan vaatteita ja toteaa ilmasto- ja ympäristökysymysten vaikuttavan heidän ostokäyttäytymiseensä.

Epäsuorasti vastuullisuus tulee esiin siitä, että mieluiten ostetaan pitkäikäisiä vaatteita. Lisäksi liki puolet kertoo korjanneensa tai korjauttaneensa vaatteitaan vuoden sisään.

”Jos ilmasto- ja ympäristökysymyksiä ajatellaan, vastuullisin valinta on tuote, joka hankitaan tarpeeseen ja jonka tietää kestävän pitkään. Vaatteiden valmistajilla on vastuu siitä, mitä tuotantoketjussa tapahtuu ennen kaupan hyllyä, mutta myös kuluttaja pystyy vaikuttamaan valinnoillaan”, sanoo yhdistyksen toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen tiedotteessa.

Auvisen mukaan vaatteiden käyttöiän tuplaaminen vähentäisi tekstiiliteollisuuden päästöjä 44 prosentilla.

Eniten vastuullisuus- ja ilmastoteemoja korostavat tutkimuksen mukaan 18–29-vuotiaat naiset ja 60–75-vuotiaat naiset. Vähiten ne vaikuttavat 45–59-vuotiaiden miesten ostoksiin.

”Kaksi kolmasosaa kuluttajista ei näitä kysymyksiä kuitenkaan vielä mieti. Suomalaiset yritykset ovat halunneet lähteä ratkomaan ilmastokysymyksiä. Valmistelemme parhaillaan tiekarttaa kohti hiilineutraalia tekstiilialaa”, Auvinen kertoo.

Suomalaisia merkkejä kertoo suosivansa 31 prosenttia vastaajista. Peräti 40 prosenttia ostaisi enemmän suomalaista, jos saatavuus olisi parempi. Muuten brändi ja trendikkyys eivät ole tärkeitä valintoihin vaikuttavia syitä. Eniten ostokseen vaikuttavat hyvä istuvuus ja omaan tyyliin sopivuus.

Keskimäärin suomalainen käyttää vuodessa 740 euroa rahaa vaatteisiinsa.

Kasvava ilmiö on tutkimuksen mukaan käytettyjen vaatteiden kauppa, mikä näkyy jo rahankäytössä kirpputoreilla ja netissä.

Suomalainen kuluttaja 2020 -tutkimuksen tiedonkeruun toteutti Norstat Oy nettipaneelina syksyllä 2019. Tutkimuksen otos oli 2000 vastaajaa, ja tutkimus edustaa suomalaista väestöä iän ja alueen mukaan.