Kampanjat

Anneli Hertsi 7.1. 11:28

EK kampanjoi lukutaidon puolesta – tarjoaa jäsenyritystensä kanssa Aku Ankka -lehden 10 vuotta täyttäville

Elinkeinoelämän EK ja joukko sen jäsenyrityksiä sponsoroivat 10-vuotiaille tammikuun Aku Ankat, koska he ovat huolissaan lukutaidon heikentymisestä.

Lukutaitokampanjalla Einkeinoelämän keskusliitto EK tekee tunnetuksi myös hallitusohjelmatoiveitaan. Etujärjestö ei kannata oppivelvollisuuden pidentämistä.

Kaikki tänä vuonna 10-vuotispäivää viettävät koululaiset saavat tammikuun ajan kotiinsa Aku Ankka -lehden. Tilauksen maksaa Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja joukko sen jäsenyrityksiä.

Ilmaisilla Aku Ankoilla elinkeinoelämä haluaa tukea koululaisten lukutaidon parantamista.

Tänään maanantaina alkavaa kampanjaa rahoittavat ABC-ketjuElisaFortumSupercellPostiVeikkaus sekä finanssialan yritykset AktiaNordeaLähiTapiola ja OP. Mukana ovat myös Tela ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ.

EK:n jäsenyritys Sanoma sen sijaan hyötyy kampanjasta. Se saa näkyvyyttä omalle lehdelleen Aku Ankalle.

EK:n mukaan Sanoman panos on kampanjalle annettavat koko sivun mainokset. Aku Ankan piirtäjät ovat myös tehneet muutamista eri alojen vaikuttajista karikatyyri-kuvat, joita käytetään some-kampanjoinnissa.

Ensi viikolla kasvonsa hankkeelle antaa sosiaalisessa mediassa Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa.

Lukutaito heikentyy uhkaavasti

Ankka-kampanjan taustalla on elinkeinoelämän huoli koululaisten sujuvan lukutaidon heikentymisestä.

”Heikkojen lukijoiden määrä on kasvussa. Myös erot poikien ja tyttöjen osaamistaidoissa kasvavat. Tytöt ovat poikia parempia kaikilla osaamistasoilla”, sanoo EK:n johtaja asiantuntija Mirja Hannula.

Viimeisimmän Pisa-tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten osaaminen on heikentynyt huippuvuodesta 2006 noin yhden kouluvuoden osaamisen verran. Osaamisessa minimitason alle jää 10-13 prosenttia suomalaisnuorista.

Heikot perustaidot puolestaan näkyvät siinä, että kuudennes nuorista ei pärjää peruskoulun jälkeisissä jatko-opinnoissa.

Lähes kaikki kyllä aloittavat jatko-opinnot, mutta 16 prosenttia nuorista jää ilman jatkotutkintoa. Se puolestaan lisää syrjäytymisen riskiä.

”Siksi halusimme tehdä jotain konkreettista lasten lukutaidon puolesta. Haluamme kiinnittää perheiden huomiota siihen, miten tärkeää pitkäjänteisen ja monipuolisen lukutaidon kehittäminen on”, Hannula sanoo.

Hän perustelee 10-vuotiaiden valintaa sillä, että pohja lukuharrastukselle luodaan juuri tässä ikävaiheessa.

Eikö Aku Ankka ole lukuinnon herättäjänä nykypäivän 10-vuotiaita vanhempien sukupolvien konsti?

”Monet sukupolvet ovat oppineet lukemaan Aku Ankan parissa. Sen kieli on monipuolista ja rikasta”, Hannula vastaa.

Sarjakuva on helppo tapa harjoitella lukemista, jos kirjaan tarttuminen on liian iso urakka.

”Halusimme jonkun konkreettisen asian. Siksi päädyimme Aku Ankkaan”, Hannula sanoo.

EK ajaa osaamistakuuta

Lukutaitokampanjalla EK tekee tunnetuksi myös hallitusohjelmatoiveitaan.

Etujärjestö ei kannata oppivelvollisuuden pidentämistä. Sen sijaan se ajaa hallitusohjelmaan perustaitojen osaamistakuuta.

EK:n mielestä syrjäytymistä pitää ehkäistä jo opintien alussa. Siksi pitää tukea nimenomaan perustaitojen oppimista ja jatko-opintoihin siirtymistä. Ja tuki pitää kohdentaa niille nuorille, jotka uhkaavat pudota kelkasta.

EK vaatii osaamistakuuohjelmalle sadan miljoonan euron vuotuista tukea koko tulevan hallituskauden ajan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö