Data-analytiikkaan erikoistuvan GlobalWebIndex-yrityksen tekemän tutkimuksen mukaan yli puolet kuluttajista on valmiita maksamaan enemmän kestävistä ja ympäristöystävällisistä tuotteista. Asiasta uutisoi AdWeek.

Vielä vuonna 2011 vastaavassa tutkimuksessa alle puolet kuluttajista ilmoitti olevansa valmiita maksamaan enemmän ekologisista tuotteista.

Trendi on nouseva, sillä tuoreessa tutkimuksessa 57 prosenttia vastanneista kertoo olevansa valmis maksamaan enemmän ympäristöystävällisistä ja kestävistä tuotteista.

Lisäksi peräti 61 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista kuluttajista kertoo, että he hyvin todennäköisesti vaihtavat toiseen brändiin, mikäli heille selviää, että sen valmistamat tuotteet eivät ole ympäristöystävällisiä.

Analyytikko Virna Sekuj GlobalWebIndexistä arvioi, että etenkin 1990-luvun puolivälin jälkeen ja 2000-luvun alkupuolella syntyneet Z-sukupolven edustajat tekevät valintoja tuotepakkauksien ympäristöystävällisyyden ja tuotemateriaalien perusteella.

Brändien näkökulmasta kyseessä on hyvin olennainen havainto, sillä Z-sukupolven edustajat ovat jo suurelta osin täysi-ikäisiä ja yhä ostovoimaisempia.

"Tämä merkitsee sitä, että brändeillä ei ole ainoastaan kova paine mukauttaa materiaalejaan, vaan myös kouluttaa kuluttajia. Kun yhä enemmän sosiaalisia tekijöitä painottavat kuluttajat kääntyvät digitaalisten foorumien puoleen saadakseen neuvoja siitä, kehen luottaa ja mitä ostaa, brändien on tietoisesti levitettävä sanaa omista sitoumuksistaan sekä vahvistettava omaa vastuullisuuttaan ja myös koko oman toimialansa vastuullisuutta", Sekuj toteaa.

Asiakkaiden mieltymysten muuttaminen ei ole helppo tehtävä. Mediayhtiö BuzzFeed in ja mediatoimistoketju Wavemaker in aiemmin tänä vuonna julkistaman tutkimuksen mukaan valtaosa kuluttajista harkitsee vain muutamaa brändiä ostopäätöstä tehdessään.