Viime viikolla Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksote n lääkäreille suunnattu rekrykampanja pantiin jäihin, koska se oli Eksoten hallitukselle liikaa. Hallituksen puheenjohtaja Marja-Liisa Vesterinen käski poistaa nuorille lääkäreille kohdennetun rekryilmoituksen vain viikko sen julkaisun jälkeen.

Kampanjaa tehneen Avidly n operatiivinen johtaja Sanna Rautio ja viestintäjohtaja Vappu Aura eivät jääneet asiaa murehtimaan vaan äkkäsivät materiaalissa sen monikäyttöisyyden.

"Mietimme, että tuolla kuvallahan voisi myydä vaikka Lappeenrannan ostosmahdollisuuksia, tai ihan mitä vaan", Rautio kertoo.

Hän tarttui eilen puhelimeen ja soitti ensimmäiseksi Lappeenrannan kaupungille, jossa innostuttiin ideasta välittömästi.

Ostovoimaisia lääkäreitä haluavat Lappeenrantaan muutkin tahot kuin vain Eksote.

"Myös Suomen paras kahvila Satamatie 6 ja Suomen paras kahvipaahtimo Lehmus Roastery ovat lähteneet mukaan, samoin kuin Hertz ja paikallinen Kekäle-vaateliike sekä Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT", Rautio luettelee eilisen soittokierroksen tulosta.

"Guerilla-voimat ovat nyt liikkeellä!" hän nauraa.

Kohusta syntyi uusi kampanja

Alkuperäinen Eksoten kampanja päättyy huomenna.

"Nyt alkaa huipputyypit-kampanja. Siihen liittyen tällä labelilla on tehty jo kahvipaketit. Ne on toimitettu Lappeenrannan kaupungille, ja kaupunki antaa paketteja uusille lääkäreille. Katsotaan vielä, tuleeko oluttakin", Rautio kertoo.

Uudessa kampanjassa tahot ovat mukana ilmaiseksi.

"Kaikki tehdään pro bono", Rautio sanoo.

Ideaan tarttui myös Hito hyvä -maakuntabrändi, joka tekee Lappeenranta-aiheisia tuotteita. Rautio sanoo, että huipputyypit tulevat saamaan vielä muitakin omia tuotteita kahvin lisäksi. Suunnitteilla on myös Facebook-tapahtuma.

Joukkorahoitusta videolle

Avidly suunnitteli Eksotelle alunperin kolme eri rohkeusasteista versiota kampanjasta, ja viime viikolla hyllytetty versio oli toiseksi rohkein. Videototeutus olisi ollut rohkein.

"Videon tekemiseksi on käynnissä joukkorahoituskampanja, koska ihmiset haluavat nähdä, millainen se olisi ollut. Muutama alan ammattilainen on jo ilmoittautunut tekemään sitä ilmaiseksi."

Alkuperäiseen kampanjaan oli suunnitteilla kiertue, joka olisi kiertänyt lääkäripaikkakuntia.

"Katsotaan toteutuuko se, en tiedä mitä mieltä tilaaja siitä on tällä hetkellä."

Vaikka toteutus ei kaikkia miellyttänyt, Eksotessa oltaneen tyytyväisiä rekrykampanjan tuloksiin. Rautio sanoo, että Eksoteen on tullut tähän mennessä 10 kyselyä lääkäreiltä, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin Eksoten rekrykampanjoissa.

"Kaikki potentiaaliset rekrytoitavat saavat nyt pussillisen erikoiskahvia."