>> Elisa on vähentänyt mainontaansa.

- Hirveä hintamainonta ei tuonut pysyvämpää kilpailuetua Elisalle. Nyt olemme yhdistäneet taktisen ja brändimainonnan. Kaupanteon lisäksi voimme puhua ydinpositiostamme; siitä, että Elisa tekee sen helpoksi, sanoo markkinointijohtaja Hannu Laakso sanoo.

Viime syksynä Dna piti pitkään hallussaan huomatuimman mainostajan titteliä. Nyt Elisa on noussut kestosuosikiksi.

- Saulin ja Paulin roolitus tukee meidän tavoitteitamme. He ovat helposti lähestyttäviä ja toivomme, että kuluttajat kokevat samalla tavalla myös palvelumme, Laakso toteaa.

Elisan vahva läsnäolo valtavirran medioissa selittyy osin uusilla palveluilla, joille Elisa hakee laajaa tunnettuutta.

- Uutuustuotteiden markkinointi on haasteellista. Nuoret, jotka tilaavat jo nyt kännyköihin logoja, oppivat käyttämään uusia palveluita. Aikuiset oppivat hitaammin. Meidän on synnytettävä laajemmassa kuluttajaryhmässä ahaa-elämys, että nämä palvelut ovat helppoja käyttää ja lähellä arkea, sisällöistä vastaava osastopäällikkö Mikko Mattinen sanoo.

Esimerkkinä aikuisten jähmeydestä on mobiilitelkkari. Tuote suunniteltiin aikuisille, mutta nuoret ovat palvelun merkittävin käyttäjäryhmä.

Sinänsä uusien palveluiden myynti ei edellytä mediamixiin telkkaria tai valtalehtiä. Kun oi­keat kohderyhmät ovat heränneet ostamaan palveluita, Elisa voi siirtää osan mainonnastaan pois valtavirran mediasta.

Elisan läsnäolo medioissa jatkuu vahvana. Yhtiöllä on edelleen kerrottavaa kuluttajille.

Ilkka Jauhiainen