Mainokset

Sanna Pekkonen 24.1. 10:22 päivitetty 24.1. 16:14

Elisan mainos oli viime vuoden suosituin Youtubessa - katso viiden kärki

Elisa
Elisan Pidetään yhtä -kampanja muistuttaa vanhempien tärkeästä roolista tukea nuoria heidän huolissaan.

Suomalaisten Youtube-mainosvideoiden kärjessä on kaksi Lidlin mainosta.

Viime vuoden suosituin suomalainen mainos Youtubessa oli Googlen listauksen mukaan Elisan mainos Pidetään yhtä.

Listaus perustuu mainosten katsomiskertoihin, katsomiseen käytettyyn aikaan sekä orgaanisen ja maksetun katsomisen suhteeseen.

Elisan lähes kaksi ja puoli minuuttia pitkää mainosta on katsottu videopalvelussa yli 1,3 miljoonaa kertaa, ja se on kerännyt 1 600 kommenttia. Mainos oli osa Elisan kampanjaa, joka kannusti lasten ja aikuisten väliseen vuorovaikutukseen.

“Elisan mainos on saanut valtavasti huomiota ja herättänyt sekä tunteita että keskustelua. Mainos on perinteistä kerrontaa hyödyntävä tarina mikä toimii hyvin tehtynä edelleen loistavasti. Ihmiset ovat valmiita katsomaan pitkiäkin mainoksia kunhan sisältö on kunnossa”, sanoo Googlen toimialapäällikkö Ossi Ahto tiedotteessa.

Luovana toimistona kampanjassa toimi Bob the Robot ja mediatoimistona Virta.

Elisan mainos sai myös huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta viime syksynä, koska neuvosto piti mainosta hyvän tavan vastaisena siinä käytetyn väkivallan takia.

Viime vuoden toiseksi suosituin mainosvideo Youtubessa oli Lidlin Elä kuin viimeistä kesäpäivää -sarjan Lidl Stingy. Myös toinen samaan sarjaan kuuluva mainos on listalla neljältenä. Lidl markkinoi samalla teemalla myös edelliskesänä, ja kampanja huomioitiin esimerkiksi Vuoden Huipuissa 2016.

Kesäkampanjaan kuulunut kesäbiisi Grillaa nousi Spotifyn Suomen 50 viraalisinta -listan ykkössijalle.

Sekä Elisan että Lidlin mainosvideot ovat Directors Guildin tuotantoa.

Kolmanneksi suosituin mainosvideo oli RSFU:n Sultan-kondomimerkin englanninkielinen F*ck like a Finn, jolla juhlistettiin Sultanin 50-vuotisjuhlaa. Mainos sai julkaisunsa aikaan paljon mediahuomiota kotimaassa, ja se palkittiin European Excellence Awardseissa vuoden pohjoismaisena työnä.

Viidennellä sijalla on peliyhtiö Supercellin Clash of Clans -pelin teaser-video. Supercellin toisen pelibrändin Clash Royalen The Last Second -mainos oli viime vuoden toiseksi katsotuin video Youtubessa.

Youtuben top 5 mainokset 2017:

1. Pidetään yhtä - Elisa

Luova toimisto: Bob the Robot

Mediatoimisto: Virta

Tuotanto: Directors Guild

2. Elä kuin viimeistä kesäpäivää | Lidl Stingy- Lidl Suomi

Luova toimisto: FOLK

Mediatoimisto: Virta

Tuotanto: Directors Guild

3. Sultan - F*ck like a Finn - RSFU Suomi

Luova toimisto: Miltton

Mediatoimisto: ToinenPHD

Tuotanto: Cocoa

4. Elä kuin viimeistä kesäpäivää | Elämänohje - Lidl Suomi

Luova toimisto: FOLK

Mediatoimisto: Virta

Tuotanto: Directors Guild

5. Clash of Clans: How Do We Get Over There? (Update Teaser) - Supercell

Luova toimisto: Barton F. Graf

Muokkaus 24.1. kello 11.55: Lisätty tieto mainosfilmien tuotannosta vastanneista yhtiöistä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö