>> Suomen johtava lääketukkuri Tamro toi hiljattain Elivo-tuoteperheensä apteekkeihin. Perheen esikoinen on Elivo Ravintolisät -sarja, joka koostuu kahdesta omega-3-kalaöljystä sekä mustikkauutteesta.

- Meillä on kokemusta ja näkemystä siitä, mitä apteekit tällä hetkellä tarvitsevat. Päätimme tuoda markkinoille oman tuotesarjan, Tamro Pharmakonin johtaja Taru Laurikainen perustelee tuoteperhettä.

- Tamro haluaa profiloida Elivon siten, että ainoa jakelukanava on apteekit, koska sieltä saa asiantuntevaa opastusta ja neuvontaa ja siellä pystyy tekemään vertailua eri tuotteiden kesken. Kohderyhmämme asioi apteekissa ja he tietävät, että sieltä saa korkealuokkaisia tuotteita, Tamron viestintäjohtaja Taru Nikulainen kertoo jakelutievalinnasta.

Kaktuksen ilmeellä

Apteekkeja jakelutienä puoltaa myös laaja alueellinen peitto.

- Tänä päivänä ihmisillä on halua satsata hyviin tuotteisiin ja myös vaatimus saada palvelua. Tämä toteutuu apteekeissa, Elivon brändistrategiaa ja ilmettä luoneen mainostoimisto Kaktuksen varatoimitusjohtaja Pia Maria Halttunen lisää.

Kaktuksella Elivo-tiimiin kuuluvat myös AD Jirka Sauros ja copywriter Markku Kuumola.

Tavoitteena suurperhe

Tuoteperhe laajenee huhtikuun puolivälissä vartalo- ja hiustuotteisiin.

- Viimeistään syksyllä tulee seuraava tuotesarja. On tärkeää, että kuluttajat mieltävät tuotteet nimenomaan Elivo-brändin alle kuuluviksi tuotesarjoiksi, Laurikainen painottaa.

Tamrolle Elivo on huomattava panostus. Brändi on asemoitu mielikuvatasolla kohtuuhintaiseksi premiumiksi.

- Brändi lupaa hyvien valmistajien laadukkaita tuotteita kohtuuhintaan, Halttunen kertoo.

Elivo suunnittelee perheenlisäystä kahden, kolmen tuotteen tai tuoteperheen vuosivauhdilla.

- Tavoite on tehdä sarjasta apteekkimarkkinoiden monipuolisin hyvinvointi- ja itsehoitotuotesarja. Täydennämme markkinoita tuotteilla, joita sieltä vielä puuttuu, Laurikainen linjaa.

Farmaseutti markkinoi

Apteekkihenkilökunnan suositukset ovat tärkeitä ostopäätöksien laukaisijoita. Niinpä Tamron edustajat kertovat uusista tuotteista infoissa ja apteekkikäynneillään. Apteekkeihin on jaettu myös markkinointimateriaalia.

- Edustajien työtä tukeva mainonta on tärkeää. Kuluttajamainonta auttaa myös apteekkihenkilökuntaa. Aloitimme printtimainonnan naisten-, terveys- ja hyvinvointilehdissä, mitä tukee ohjelmayhteistyö Nelosella Päivän sään yhteydessä. Mainontaa on myös uutis- ja ammattilehdissä, Laurikainen kertoo.

Tukkurin tunnettuus auttaa uutuustuotteen lanseerauksessa.

- Tamro on apteekkien suuntaan uskottava talo, jolloin viestin vieminen on huomattavasti helpompaa, Nikulainen lisää.