Ota käteesi matkapuhelin ja suuntaa sen kamera ulkomainokseen. Puhelimeen ladattu sovellus tunnistaa kuvan ja lisää kameran tuottaman live-kuvan päälle linkin mainostajan verkkopalveluun ja tiedon lähimmän liikkeen sijainnista. Olet lisätyssä todellisuudessa.

Augmented reality (ar) -käsitteellä tarkoitetaan todellisuuden ja digitaalisten elementtien yhdistelemistä. Mobiililaitteen kamerakuvaan voidaan gps-tietojen perusteella esimerkiksi lisätä vasta suunnitteilla olevien rakennusten kuvat.

Alan sovelluksia on ideoitu jo melkoinen liuta, mutta toistaiseksi teknologia on pyörinyt ennemminkin hypen kuin arjen puolella. Älypuhelimien ja langattoman laajakaistan levinneisyyden myötä tämä on kuitenkin muuttumassa, ja arkitodellisuudestamme tullee kohta aiempaa monipuolisempaa.

Markkinoinnin puolella edelläkävijöinä ovat toimineet muun muassa auto- ja elokuvamarkkinoijat. BMW:n viime vuonna Tukholmassa toteuttama Mini Getaway -kampanja mainitaan usein esimerkkinä onnistuneesta tavasta hyödyntää lisättyä todellisuutta. Printtilehdet puolestaan odottavat lisätystä todellisuudesta pitkään odotettua linkkiä paperin ja verkon välille.

Pidä pullo pystyssä

Suomessa kaupallisen edelläkävijän roolin on ottanut Aller Media , joka on jo käyttänyt lisätyn todellisuuden tekniikoita Katso -lehden ja Dibitassut -ohjelman yhteisprojektissa sekä Vares -elokuvien kampanjassa Seiskan sivuilla. Leffakampanjassa Seiskan sivulla ollutta merkkiä, alan kielellä markkeria, näytettiin tietokoneen kameralle, jolloin tietokoneen ruudulle ilmestyi Antti Reini videokuvana.

"Innostuin tästä, kun näin Esquire -lehden ar-toteutuksen, jonka pääosassa oli Robert Downey Jr .", kertoo Allerin online-liiketoiminnan johtaja Jarno Alastalo .

Marraskuussa Aller tuo markkinoille astetta isomman hankkeen, Elle -lehden ja Sinebrychoffin yhteisen ar-sovelluksen. Sparkly Brut -juomaa markkinoiva iPhone -sovellus nostaa Ellen marraskuun numeron sivulla olevan markkerin päälle 3d-mallinnetun Sparkly-pullon, joka alkaa heilua. Jos pullon saa puhelinta heiluttelemalla pidettyä pystyssä 15 sekunnin ajan, saa Sparkly-tuotetarjouksen ja sijaintitiedot ravintoloista, joissa tarjousta voi hyödyntää.

Sinebrychoffin markkinoinnin kehityspäällikkö Erkki Alanen on erittäin tyytyväinen sovelluksen kivijalkayhteyteen. "Voimme ohjata printtimainonnasta liikennettä suoraan omille asiakkaillemme. Tässä mennään imagomainonnasta liiketoiminnan hyödyntämiseen", Alanen sanoo.

Samalla selviää myös, miten kampanja toimii. Sekä Alanen että Alastalo korostavat, että kyseessä on testihanke. "Pilottihengessä. Jos lasketaan kuinka paljon me kaikki olemme tähän investoineet, niin kaupalliselta kannalta tämä on kyllä haastava hanke", kommentoi Alanen.

Alastalo arvioi, että työtunteineen Sparklyn ar-kampanja on maksanut "kymmeniä tuhansia euroja". Kaikkea ei tällä kertaa tarvinnut kuitenkaan kaivaa omasta taskusta, sillä kampanja on osa Next Media -hanketta, jossa Allerin lisäksi mukana ovat VTT ja 3d-mallinnuksen osaaja Undo .

Layar, Google vai joku muu

VTT:n näkökulmasta Sparkly-sovellus on avaus mobiilisovelluksiin. "Tämä on ensimmäinen kerta kun julkaisemme jotakin App Storessa . Ja tämä on myös vuoden näyttävin showcase", kertoo VTT:n professori Charles Woodward .

VTT on työskennellyt lisätyn todellisuuden parissa jo lähemmäs kymmenen vuotta, ja sen kahdeksan hengen ar-tiimin tietotaidolla on nyt kysyntää. Se on ollut mukana muun muassa kaikissa Allerin projekteissa. "Mielenkiintoa on todella paljon. Oma tiimi ei riitä", vahvistaa Woodward.

Ar-projektit ovat työläitä osittain siitä syystä, ettei alalla ole vielä varsinaisia standardeja, vaan useimmissa tapauksissa käytettävät työkalut tehdään kokonaan itse. Esimerkiksi Sparkly-sovellus on tehty alun pitäen itse. "Koodaus ja pullon 3d-mallintaminen vei aikaa. Halusimme myös tehdä mahdollisimman hyvää jälkeä", kertoo Allerin Alastalo.

Sekä Alanen että Alastalo odottavat ar-kampanjoinnin tulevan selvästi edullisemmaksi, kun alalle muodostuu standardeja. Yksi vahva ehdokas ar-selainstandardiksi on hollantilainen Layar , mutta kilpailijoita on iso joukko. "Muun muassa Google tuo omat työkalunsa", Alastalo sanoo.

Lisää kampanjoita on joka tapauksessa tiedossa. Alasen mukaan Sinebrychoffin tavoite on kehittää markkinointiaan entistä monimediaisemmaksi. "Uskon aika voimakkaasti mobiiliin, puhelimiin ja tablettiin. Mutta tarkoitus ei ole tehdä kivoja asioita uudella tekniikalla, vaan tuoda markkinoille kuluttajan haluamia palveluja. Meidän näkökulmastamme niiden on myös oltava kustannustehokkaita juttuja, joilla on vaikutusta volyymiin", Alanen alleviivaa.

Alastalon suunnitelmissa seuraavat ar-projektit voisivat olla sisustusaiheisia. "Huonekaluteollisuus on jo tehnyt 3d-malleja tuotteistaan", Alastalo kertoo. Hieman pidemmälle viety ideakin on muhimassa. "Olisi hienoa, jos Suomi24:n keskustelut saisi risteytettyä todellisuuden kanssa, näkymään vaikkapa keskustelun aiheiden päällä."