Muutostoimisto Ellun Kanat on syventänyt datakyvykkyyttään ja ryhtynyt asiakasyhteistyöhön tekoäly-startupin DrAI:n kanssa.

Yhdessä Ellun Kanat ja DrAI yhdistävät faktapohjaisen tiedon dataan lisäten näin merkittävästi omaa ja asiakkaittensa ymmärrystä muuttuvasta maailmasta ja yhteiskunnassa käytävästä keskustelusta.

DrAI on startup-yritys, jonka tekoälyalgoritmi pystyy nopeasti analysoimaan mitä tahansa tekstiä ja löytämään niistä pääteemat sekä mittaamaan niihin liittyvät sentimentit eli ihmisten tunteet ja mielialat.

Tekoälyalgoritmi mahdollistaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa käydyn keskustelun sävyn aiempaa tarkemman mittaamisen ja ymmärtämisen.

“Somedataa nopeasti louhimalla kykenemme auttamaan yrityksiä ymmärtämään potentiaalisia toimialariskejä tai uusia mahdollisuuksia”, DrAI:n toimitusjohtaja Miika Vähämaa kertoo tiedotteessa.

DrAI:n käyttämä algoritmi on kieliriippumaton, minkä ansiosta yritysten on mahdollista tutkia ja analysoida myös Suomen ulkopuolella käytävää yhteiskunnallista keskustelua yrityksille tärkeistä aiheista ja näkökulmista.

DrAI tutki hiljattain Moskovan alueella käytävää sosiaalisen median keskustelua koronakriisistä käyttäen tekoälyalgoritmia tavalla, jota journalistinen tai kaupallinen media ei ole vielä tehnyt. DrAI:n tekstiä ja kieltä analysoiva tekoälyalgoritmi on yhtiön perustajien itse kehittämä ja omistama.

Alkaneen yhteistyön myötä DrAI:n algoritmia on jo alettu hyödyntää erilaisissa Ellun Kanojen asiakasprojekteissa.

Käytännön kokemukset ovat osoittaneet, että laadukkaan datan löytäminen ja tulkinta tuovat tärkeää lisäarvoa yritysten ja organisaatioiden näkemyksellisen kommunikaation ja muutoskyvykkyyden rakentamiseen.

“Ajankohtaisen toimintaympäristödatan keruusta on tullut monille yrityksille jopa elinehto”, sanoo Ellun Kanojen johtava asiantuntija Pessi Marttunen.

Yksi parhaimpia tapoja päästä kiinni toimintaympäristön muutoksiin on Marttusen mukaan analysoida ihmisten käymää keskustelua big dataa hyödyntäen ja hiljaisia signaaleja kuunnellen.

”Tämä yhdistettynä kommunikaatiota ymmärtävään tapaan analysoida maailmaa tuottaa yrityksille liiketoiminnallisesti tärkeää informaatiota ja näkemystä”, sanoo Marttunen.

Ellun Kanat on vienyt läpi vuoden ajan omaa muutosmatkaansa strategisesta viestintätoimistosta muutostoimistoksi.

Toimitusjohtaja Taru Tujusen mukaan koronakriisi on viimeistään näyttänyt yrityksille, että niiden on valmistauduttava tulevaisuuteen entistä paremmin ja ymmärrettävä myös yritysten sisäistä kulttuuria syvällisemmin kuin ennen.

”Datan kerääminen ja tulkitseminen siitä, miten ihmiset organisaatioissa kriisin ja muutoksen kokevat, auttaa merkittävästi tässä työssä”, Taru Tujunen arvioi.

Vuonna 2008 perustettu Ellun Kanat teki viime vuonna 5,8 miljoonan euron liikevaihdon ja 464 000 euroa liikevoittoa. Tilikauden tulos oli 376 000 euroa. Pääomistaja Kirsi Piha luopui alkuvuodesta hallituksen puheenjohtajan tehtävästä, ja paikan otti hallitusammattilainen, pitkään Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana toiminut Mika Sutinen.