Verkkomainonnan kasvu on hitainta sitten vuoden 2001. Asia käy ilmi analytiikkayhtiö Zenith in tutkimuksesta, josta uutisoi The Guardian.

Zenithin selvityksen mukaan verkkomainonta kasvaa globaalisti ensi vuonna 10 prosenttia. Kasvu on hitainta sitten vuoden 2001.

Internet on menettämässä asemansa nopeimmin kasvamana mainospaikkana, sillä brändit etsivät nyt riskittömämpiä alustoja mainoksilleen. Voittajia ovat perinteiset mainosmedia, kuten elokuvat, tienvarsimainokset ja muut ulkomainospinnat.

Suuryhtiöt ovat ilmaisseet huolensa erilaisista skandaalista, jotka ovat liittyneet suuriin digiyhtiöihin ja verkkomainonnan globaalia markkinaa vuosia hallinneisiin Facebook iin ja Google en. Näihin kuuluvat esimerkiksi Cambridge Analytica -skandaali ja sen kytkeytyminen Yhdysvaltain presidentinvaaleihin, valeuutiset ja YouTube ssa esitettävät erilaiset äärimmäiset sisällöt.

Ennakoitu muutos kertoo siitä, että brändit eri puolilla maailmaa arvottavat bränditurvallisuuden entistä korkeammalle. Isot yritykset eivät halua mainontansa päätyvän katsojien nähtäville kyseenalaisten sisältöjen, kuten valeuutisten ja esimerkiksi terrorismiin ja väkivaltaan linkittyvien videoiden yhteydessä.

Zenith ennustaa elokuvamainonnan kasvavan globaalisti ensi vuonna 12 prosenttia, jolloin se ohittaa verkkomainonnan nopeimmin kasvavana mainosalustana.

Elokuvayhtiöt elävätkin nyt uutta kulta-aikaa. Esimerkiksi Britanniassa elokuvateatterit houkuttelivat ennätysmäärän kävijöitä sitten vuoden 1970 ja sama kehitys näkyy muuallakin. Mainostajat haluavat iskeä tähän suoneen.

Elokuvateatterit ovat investoineet paljon saadakseen katsojakokemuksen paremmaksi. Kuva ja ääni ovat parantuneet ja isoissa hittielokuvissa on erilaisia huipputehosteita. Istuimet ovat parantuneet ja tarjoilua on enemmän. Väki löytää tiensä elokuviin huolimatta suoratoistopalveluiden, kuten Netflix in, suosiosta.

"Yritykset ovat väsyneet pommittamaan asiakkaita verkossa, koska eivät tiedä, näkevätkö ja lukevatko asiakkaat niitä todella. He (brändit) uskovat enemmän siihen, mitä katsojat näkevät isolla kankaalla kuin nettiruudussa", sanoo kansainvälisen elokuvateatteriketjun Vue n perustaja ja toimitusjohtaja Tim Richards.

Ulkomainonta kasvaa ennusteiden mukaan globaalisti ensi vuonna 5 prosenttia. Siihen sisältyvät muun muassa tienvarsimainokset, bussien kyljet ja rautatieasemat. Myös jatkuvasti kehittyvät digitaaliset mainospinnat vauhdittavat ulkomainonnan suosion kasvua ja samalla sanomalehtien sekä television alamäkeä.

"Ulkomainonta on nykyään mitä suuremmassa määrin digitaalinen kokemus. Kyse ei ole enää seiniin liisteröidyistä julisteista. Ne ovat lisäksi turvallisia brändeille. Eräänlaisia digitaalisia turvasatama", arvioi mediayhtiö Ocean Outdoor in johtajaksi kesällä mediatoimisto Mediacom ista siirtyvä ulkomainonnan asiantuntija Phil Hall.