Mainoksen on suunnitellut mainostoimisto Make It Simple, tuotannosta vastasi Otto Productions ja ohjauksesta Markus Virpiö.

Voittajaksi yltänyt mainos kertoo yksin asuvan iäkkään naisen elämän rakkauden tarinan hänen omista muistoistaan heijastuvina takautumina.

Voittajafilmi keräsi lopullisessa äänestyksessä miltei viidenneksen kaikista äänistä. Yleisön avoimissa kommenteissa spottia kuvailtiin lähes poikkeuksetta sanalla koskettava.

Filmin kantavana teemana on vanhusten kokema yksinäisyys ja rakkauden kaipuu. Koronaviruksen aiheuttaman pandemian myötä monet vanhukset ovat joutuneet viettämään aikaa yksinäisyydessä tavallista enemmän, kun ikänsä puolesta sairauden riskiryhmään kuuluvia vanhempia ihmisiä on pyritty suojelemaan vähentämällä heidän lähikontaktiensa määrää.

”Hienoa, että aihe kosketti suomalaisia näin paljon. Se vahvisti luottamustamme vahvaan tarinaan, johon lahjoittajat voivat samaistua ja tunnevaikuttamiseen markkinointiviestinnässä.”

”Lämmin kiitos Finnkinolle sekä Make it Simpelle, Otto tuotannolle ja ohjaaja Markus Virpiölle. joiden hyvä tahto mahdollisti filmin toteutumisen", kertoo Pelastusarmeijan markkinoinnista ja yritysyhteistyöstä vastaava Anne Fredriksson tiedotteessa.

Vaikuttavuuden lisäksi kampanja on ollut myös tehokas. Auta ihmistä: Elämän rakkaus –kampanja keräsi yli 2 miljoonaa euroa lahjoituksia yksinäisten vanhuksien auttamiseen. Pelastusarmeijan mainos toteutettiin kokonaan pro bono –tuotantona.

”Me olemme pitäneet tämän saman tunteisiin vetoava tarinankerronnan Pelastusarmeijan tuotannoissa ja se on osoittanut toimivuutensa” kertoo Jaakko Tuuri mainostoimisto Make it Simplesta.

Elokuvamainoskilpailun esiraadissa olivat tänä vuonna Tiina Hovi Finnkinolta, Jyrki Poutanen TBWA/Helsingistä, Marica Thorén Markkinointikollektiivista, Vanja Drevitski Labilitystä, Teemu Suutari OMD:ltä sekä viime vuoden voittajaa Lähitapiolaa, edustava Jani Tynnilä N2:sta.

”Tuomariston suosikit pärjäsivät tänä vuonna hyvin myös äänestyksessä. Tänä vuonna elokuvamainoksissa teemana tuntui olevan dramaattinen eeppisyys”, arvioi markkinointipäällikkö Tiina Hovi Finnkinolta.

Äänestyksen kärkikolmikkoon mahtuivat myös Saarioisen Final Countdown sekä Tokmannin koko Suomen joulukauppa. Kilpailun koko shortlistin näet täältä.