Kommentti

Eeva Eronen 2.1. 11:26

”Emme myy” – mitä seuraavaksi?

Karoliina Vuorenmäki

Aika oli nyt otollinen päätökselle jättää vuodenvaihteen alla ilotulitteet myymättä.

Redin K-Supermarket päätti jättää ilotulitteet myymättä vuodenvaihteen alla. Aika päätökselle oli otollinen, sillä ilotulitteiden käyttöä vain ammattilaiskäyttöön vaativa kansalaisaloite keräsi tarvittavat 50 000 allekirjoitusta ennen uuttavuotta.

”99 prosenttia oli positiivista palautetta. Sitä tuli todella paljon, satoja eri laareista”, kertoo Teemu Tikkala. Hän toimii veljensä Ilari Tikkalan kanssa Redin K-Supermarketin kauppiaina.

Tikkalat kypsyttelivät päätöstä pari vuotta. Veljekset pitivät aiemmin kauppaa Torpparinmäessä, missä oli paljon koiria ja ilotulitteiden kysyntä oli vähäistä. Kauppiailla itselläänkin on lemmikkejä.

”Sitten nyt täällä Kalasatamassa, joka on tiivis kaupunkikeskus, ajattelimme, että aika on kypsä kokeilla tätä”, Teemu Tikkala sanoo.

Kauppiaat perustelivat Facebookissa päätöstä säikkyvien koirien lisäksi sillä, ettei ilotulitteiden ympäristövaikutus ole ”mielestämme kovinkaan järkevä”.

Tapaus ei ollut ainoa kerta joulukuussa, kun kauppa päättää olla myymättä jotakin – ja ottaa samalla väistämättä kantaa. Sekä S-ryhmä että K-ryhmä vetivät joulun alla myynnistä lääkäri Antti Heikkilän kirjan Lääkkeetön elämä. Tapaukset ovat toki erilaisia. Toisessa on esimerkiksi kyse tuoteryhmästä, toisessa yhdestä tuotteesta.

”Olemme seuranneet keskustelua ja nähneet, että lääketieteellinen yhteisö käytännössä yksimielisesti tuomitsee kirjan sisällön ja toteaa, ettei se pidä paikkaansa. Sen takia teimme tällaisen harkinnan”, S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kommentoi Talouselämälle.

Päätösten vaikutusta myyntiin on tietysti hyvin hankalaa arvioida. Redin K-Supermarketissa oli Tikkalan mukaan hyvin vilkasta uutenavuotena, mutta sitä ei toki tiedä, miten ilotulitepäätös tähän vaikutti.

K-ryhmän ja S-ryhmän myyntimäärissä Heikkilän kirjasta saadut tulot olisivat olleet joka tapauksessa pienen pieniä. Myyntipäätökset ovatkin myös eräänlaista identiteetin rakennusta.

Redin K-kauppiaat aikovat pitää ilotulitepolitiikasta kiinni tänäkin vuonna. ”Kyllä varmasti pidetään”, Tikkala sanoo.

Ennustan, että ennen joulukuun loppua nähdään muitakin tapauksia, joissa kauppa kommentoi maailman menoa myyntipäätöksillä.