Vastaväittäjä

Thomas Pinenoff

1 Onneksi olkoon, pääsitte televisioon Ruotsissa. Sehän on aina hienoa.

Varmasti riippuu olosuhteista, mutta televisio on tehokas media kuten tapaus Ruotsissa osoitti.

2 Aktuellt-ohjelman tekemien imagotuhojen korjaamiseen menee ainakin pari vuotta.

Vahva pankki kestää hyviä ja huonoja uutisia, joten yksittäiset uutiset eivät ole vaikuttaneet ihmisten ostopäätöksiin. Pikemminkin kansainvälinen tilanne vaikuttaa asiakkaiden ostopäätöksiin.

3 Seuraavaksi vastaava ohjelma tehdään todennäköisesti Suomessa. Nordean markkinointi miettii parhaillaan poliittisesti korrekteja vastauksia Ylen toimittajan kysymyksiin.

Täytyy myöntää, ettemme tätä asiaa Suomessa hirveästi tällä hetkellä mieti. Ruotsin Aktuellt-ohjelma keskittyi tiettyjen rahastojen tuottoihin ja vertailussa oli sellaisia rahastoja, jotka olivat meillä pärjänneet huonommin kuin muiden pankkien vastaavat rahastot. Itse en varmaan ohjelmaan menisi, vaan kyseisen osaston vastuulliset henkilöt ovat parhaita lausunnonantajia.

4 Nordean pelastus on vain ja ainoastaan se, että - kuten ministeri Norman sanoi - ihmiset ovat surkean velttoja vaihtamaan pankkia.

No, ei todellakaan ole näin! Ihmiset ovat oikeasti fiksuja ja tekevät päätöksensä harkitusti. Suomessa Nordean asiakasmäärä on viime ja tänä vuonna kasvanut niin, että avainasiakkaita on jo yli miljoona.

5 Nyt ei mainostoimiston vaihtaminen auta. Saako markkinointijohtaja antaa potkuja rahastojen hoitajille?

Ei saa eikä edes halua, alan ammattilaisten ammattitaitoa arvioivat heidän esimiehensä. Nordean mainontaa Suomessa tekee DDB, eikä heidän piikkiinsä tätä voida laittaa.