Englannin kansanterveyslaitos Public Health England (PHE) on käyttänyt 2,4 miljoonaa puntaa eli noin 2,7 miljoonaa euroa kampanjaan, joka pyrkii lisäämään tietoisuutta sokerin liikakäytön terveysvaikutuksista lapsille. Kampanjasta kertovat muun muassa The Drum ja Marketing Week.

PHE:n julkaiseman tutkimuksen mukaan kymmenen vuotta täyttäneet lapset nauttivat päivässä enemmän sokeria kuin 18-vuotiaan aikuisen maksimisuositus terveysviranomaisten mukaan on.

Kampanjan keihäänkärkenä on brittiläisen animaatiostudio Aardman in tekemä mainosfilmi, jossa selvennetään animoitujen sokeripalojen kautta, kuinka paljon liikaa sokeria englantilaislapset nauttivat ja mitä terveysvaikutuksia tällä voi olla.

Animaatio alkaa kuvalla yhdestä sokeripalasta. Kertojaäänenä toimiva pieni poika toteaa viattomasti: "Vain yksi pieni sokeripala, tämä ei varmasti voi olla haitaksi".

Seuraavaksi kuvassa nähdään kahdeksan eläväksi tehtyä, ilkeäkasvoista sokeripalaa. Tämä kuvastaa, kuinka lapset syövät tilastollisesti kaksi kertaa niin paljon sokeria kuin heidän tulisi. Se tarkoittaa kahdeksaa ylimääräistä sokeripalaa päivää kohti.

Tämän jälkeen filmi valistaa, kuinka liiallinen sokerin käyttö on suorassa yhteydessä lukuisiin sairauksiin, kuten kakkostyypin diabetekseen sekä hampaiden kunnon heikentymiseen ja sen seurauksena hampaan poistamiseen.

PHE:n markkinointijohtaja Sheila Mitchell toteaa, että ensimmäinen Change4Life-nimeä kantava konsepti näki päivänvalon jo kymmenen vuotta sitten. Tuolloin järjestö viesti animaation keinoin, mitkä tekijät aiheuttavat ylipainoa.

Konsepti on saavuttanut nyt korkeimmat tietoisuus- ja luottamustasonsa tähän mennessä. Mitchell arvioi markkinointikonseptin säilyttäneen suosionsa, koska se on laajentunut useille eri yhteiskunnan osa-alueille, kuten yhteistyöhön koulujen, kauppojen ja tuotevalmistajien kanssa.

Useat jälleenmyyjät ja tuotevalmistajat tukevat kampanjaa tuomalla esiin terveellisempiä vaihtoehtoja ja käyttämällä keltapohjaista Change4Life-logoa sekä myymälöissään että omassa mainonnassaan ja viestinnässään.

”Asiakas kävelee pois tuon keltaisen (logon) luota omalla vastuullaan, koska ihmiset tiedostavat, että kyse on tuotemerkistä, johon he voivat luottaa ja jonka takana seisoo hallitus. He tunnistavat auktoriteetin äänen takana”, Mitchell arvioi.

Aardman on toiminut PhE:n kumppanina koko Change4Life-konseptin kymmenvuotisen historian ajan. Tammikuun 2. päivänä alkunsa saaneen uutuuskampanjan yhteydessä PHE ja Aardman esittelevät ensikertaa inhimillistetyt sokerikuutiot.

”Sokerikuutioiden karakterisointi tällä tavoin tarjoaa ihmisille muistettavan visuaalisen vertauskuvan. Toivomme, että tämä innoittaa ihmisiä muuttamaan omaa käyttäytymistään ja harkitsemaan uudelleen seuraavan ostoskäynnin yhteydessä”, toteaa vastaava sisällöntuottaja ja partneri Heather Wright Aardmanilta.