Peliyhtiöt

Elina Lappalainen 14.2. 15:29

"Ensimmäinen isompi ponnistus Tencentin kanssa" – Supercell juhlii isosti kiinalaista uuttavuotta

Supercell

Supercell hyödyntää tällä viikolla vietettävän kiinalaisen uudenvuoden juhlan näkyvässä mainoskampanjassa, jossa on mukana kiinalainen suosikkibändi, e-urheilutapahtuma, WeChatiin räätälöityjä emojeja ja mobiilisarjakuvaa.

Vuosi 2017 oli Supercellille ensimmäinen täysi vuosi kiinalaisen teknologiajätti Tencentin omistuksessa. Tencent osti kesällä 2016 yhtiöstä 83,6 prosenttia.

Kaupan jälkeen Supercell siirsi toimistonsa Pekingistä Shanghaihin ja on keskittynyt paikallisen tiimin rakentamiseen. Talouselämä haastatteli Supercellin tuoretta Kiinan-tiimin vetäjää viime syksynä, lue juttu täältä.

"Kiinassa ei ole pikavoittoja. Se ei ole tämän vuoden juttu, vaan meillä on vuosikymmenien tähtäin", Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoi keskiviikkona yhtiön julkistaessa vuoden 2017 talouslukunsa.

Tällä viikolla käynnistynyt kampanja on ensimmäinen, jonka yhtiön Kiinan-tiimi on toteuttanut yhdessä paikallisten alihankkijoiden kanssa. Kampanja hyödyntää kiinalaisen uudenvuoden juhlan, joka on maan suurin lomakausi ja aikaa, jolloin ihmiset matkustavat tyypillisesti kotiseudulle perheensä pariin.

"Kyse on kotiintulon juhlasta, ja halusimme tehdä jotain siihen teemaan liittyen. Kiinalaisten lempihahmo peleissämme on Hog Rider-hahmo, ja kampanja kertoo hänen kotiinpaluustaan Hog Mountainille", Paananen kertoo.

Tencent omistaa myös Kiinan suosituimmat pikaviestimet, WeChatin ja QQ:n, joiden kautta se voi tuoda Supercellin kampanjalle massiivisen näkyvyyden. Kampanjaa varten Supercell on muun muassa tehnyt pelihahmoistaan WeChatia varten räätälöityjä emojeja.

"Olemme tehneet yhteistyötä Tencentin kanssa ja tämä on meille ensimmäinen isompi yhteinen ponnistus", Paananen kertoo.

Kampanjaan liittyy pelien sisäisiä tapahtumia, eli juhlakausi näkyy myös peliin päivitettävässä lisäsisällössä.

Supercell on myös tehnyt yhteistyötä suositun kiinalaisen Escape Plan -bändin kanssa, joka on tehnyt kappaleestaan Like A Bird -version kampanjaan liittyvään mainosvideoon. Kappale kertoo nuorten kotiinpaluusta, ja videolla bändin jäsenet matkustavat talvimaiseman halki pienen pakettiauton takaosassa pelaten kännyköillään.

Kiinassa kännykästä luettavat sarjakuvat ovat Paanasen mukaan iso juttu, joten yhtiö on tuottanut myös sellaisia.

"Ja tietysti olennainen osa kampanjaa on e-urheilutapahtuma. Kiinassa ei voi pärjätä, jos e-urheilu ei ole iso osa pelin strategiaa. Se millä intohimolla kiinalaiset suhtautuvat, pelaaminen on lähes kansallisurheilun asemassa", Paananen kertoo.

Supercellin liikevaihto 2017 laski 1,8 miljardiin euroon edellisvuoden 2,1 miljardista eurosta. Käyttökate laski 917 miljoonasta eurosta 729 miljoonaan euroon.

"Kannattavuus on kuitenkin hyvällä tasolla. Pystyimme myös tehostamaan markkinointi-investointeja", Paananen kertoo.

Supercell käytti markkinointiin viime vuonna 216 miljoonaa euroa, kun edellisvuoden markkinointibudjetti oli noin 300 miljoonaa euroa. Suurimman osan markkinointibudjetista Supercell käytti animaatiovideoiden ja muiden sisältöjen sekä tapahtumien tuottamiseen olemassa oleville pelaajilleen.

"Uusien pelaajien hankkimisen sijasta olemme yrittäneet palvella nykyisiä pelaajiamme entistä paremmin", Paananen sanoo.

Clash of Clans juhli viime vuonna viisivuotisjuhlia näkyvällä kampanjalla, jossa yhdistyivät ympäri maailmaa rakennetut pop-up-patsaat, videot, sosiaalinen media ja lisätty todellisuus.

Supercellin vuoden suurin markkinointiponnistus oli Clash Royale -pelin Crown Championship -turnaus eli pelin maailmanmestaruuskilpailu. Sen finaali järjestettiin joulukuun alussa Lontoossa.

Turnaus on myös Supercellin yritys nostaa tuorein mobiilipelinsä vakavasti otettavaksi e-urheilulajiksi ja luoda pelaajia houkuttelevaa sisältöä. Kilpailussa 16 maailman parasta Clash Royale -pelaajaa kilpaili yhteensä 400 000 euron palkintosummista. Kilpailijat karsiutuivat syksyn aikana käydyissä alueellisissa turnauksissa.