Muoti

Hannamiina Tanninen 12.6. 11:40 päivitetty 12.6. 11:47

Ensimmäinen, toinen ja kolmas kerta – himoittu Supreme järjesti Hongkongissa erikoistuotteiden huutokaupan

Hannamiina Tanninen
Huutokaupan odotetuimmiksi tuotteiksi nousivat Everlastin kanssa tehty nyrkkeilysäkki ja Sternin flipperikone.

Länsimaisilla markkinoilla kulttimaineeseen noussut tuotemerkki hakee vielä jalansijaansa Aasiassa.

James Jebbia perusti Supremen New Yorkissa vuonna 1994 rullalautailu- ja katumuotikaupaksi. Nykyisin Supereme on levinnyt kansainväliseksi superbrändiksi, tarkkaan valittuihin lokaatioihin perustettujen kauppojen ketjuksi ja erityisesti sosiaalisen median ilmiöksi.

Vuonna 2017 yksi maailman suurimmista sijoitusyhtiöistä Carlyle Group osti puolet Supremesta 500 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla, mikä nostaa yhtiön arvon miljardiin Yhdysvaltain dollariin.

Sotheby’s-huutokaupan mukaan yli 70 prosenttia huutokauppaan osallistuneista oli ensikertalaisia ja yli 75 prosenttia alle 40-vuotiaita. Yli puolet tarjouksista tehtiin mobiililaitteella. | Kuva: Hannamiina Tanninen

Supremen tuotteita jonotetaan usein tunteja ennen liikkeen avaamista, oli kyseessä yrityksen ydintuote eli vaatteet tai muut tuotteet. Pienissä erissä markkinoille päästettävillä mitä kummallisimmilla tuotteilla on himoittu jälkimarkkina. Verkkohuutokaupoissa harvinaisimmista tuotteista joutuu usein pulittamaan moninkertaisia summia. Esimerkiksi Supremen logolla varustetun tiiliskiven hinta nousee verkkokauppa eBayssä lähes viiteensataan dollariin.

Kansainvälinen huutokauppatalo Sotheby’s järjesti toukokuun lopussa Hongkongissa huutokaupan Supremen muiden tuotemerkkien kanssa yhdessä julkaisemista tuotteista.

The Supreme Vault: 1998–2018-kokoelma käsitti koko yhdysvaltalaiskeräilijä Yukio Takahashin kokoelman, yhteensä 1300 tuotetta. Näistä korkeimmalla hinnalla myytiin Supreme Stern Pinball Machine, jonka hinta nousi 562 500 Hongkongin dollariin eli noin 64 000 euroon. Yhteensä huutokauppa keräsi kaksi miljoonaa Hongkongin dollaria, noin 227 000 euroa.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Supremen tuotteista järjestetään huutokauppa. Ranskalainen huutokauppatalo Artcurial huutokauppasi vuonna 2018 vastaavia Supremen yhteistyötuotteita. Myynnissä oli muun muassa ranskalaisen luksusmerkki Louis Vuittonin kanssa yhteistyössä julkaistuja tuotteita, joiden hinnat kohosivat parhaimmillaan yli 80 000 euron.

Supreme on 25 vuoden olemassaolonsa ajan tehnyt yhteistyötä satojen eri tuotemerkkien kanssa ja sen valikoimassa on kaikkea retkeilyvarusteista tuhkakuppeihin. | Kuva: Hannamiina Tanninen

Huutokauppa keräsi yhteensä yli 850 000 euroa, mikä on yli kolme kertaa Hongkongin huutokaupasta saadun summan verran.

Kyseessä oli Supremen puolelta selkeä yritys tehdä itsensä tunnetummaksi Aasian kasvavilla kuluttajatuotemarkkinoilla, joilla merkki ei vielä nauti vastaavaa kulttimainetta kuin länsimaisilla vastaavilla. Toisena hyvänä osoituksena yhtiön Aasian markkinoille suuntaamisen aikeista on sen avaamien myymälöiden määrä Japanissa.

Supremen myymälöitä löytyy merkin verkkosivujen mukaan Japanista kaksi kertaa niin paljon kuin sen kotimarkkinoilta Yhdysvalloista. Pelkästään Japanin pääkaupungissa Tokiossa on yhtä monta liikettä kuin koko kotimarkkinoilta yhteensä. Monet kuluttajatuotetrendit Aasiassa ovat lähtöisin juuri Japanista.

12.6.2019 klo 11:46 Otsikkoa muutettu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö