Telealan jätti ryhtyi toimiin, kun tuore tutkimus paljasti, että 58 prosenttia yhtiöön palkatuista seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvista henkilöistä ei uskalla kertoa suuntautumisestaan työpaikalla, koska he pelkäävät syrjintää. Asiasta kertoo The Drum.

Vodafone liittää nyt seksuaalivähemmistöille kohdennetun kannustavan viestinnän (eng. Inclusive Messaging) kaikkiin työpaikkailmoituksiinsa. Kannustavalla viestinnällä tarkoitetaan viestinnän strategiaa, joka kohdennetaan positiivisessa mielessä tietylle kohderyhmälle, mutta sellaisessa muodossa, joka ei loukkaa tai rajaa ketään viestinnän ulkopuolelle.

Vodafone aikoo lisäksi korjata työpaikan pelisäännöt asianmukaisiksi sekä käynnistää seksuaalivähemmistöille tarkoitetun kaveriohjelman.

Näiden lisäksi yhtiö on käynnistänyt syrjinnänvastaisen ohjelman, jota vauhdittaa tuotantoyhtiö Casual Films in tekemä mainosfilmi. Spotissa seksuaalivähemmistöihin kuuluvat työntekijät keskustelevat niistä ennakkoluuloista ja syrjinnästä, joihin he ovat työpaikallaan törmänneet.

Vodafone Group in toimitusjohtaja Vittorio Colao n mukaan on surullista, että monet seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat joutuvat pitämään suuntautumisensa piilossa syrjinnän pelon vuoksi.

Colaon mukaan yritys on sitoutunut työpaikkakulttuuriin, jossa jokainen työntekijä saa olla juuri sellainen kuin on, seksuaalinen suuntautuminen mukaan luettuna.

"Työntekijöiden koulutus ja näkyvä tuki, kuten erilaiset koulutusohjelmat, voivat todella vaikuttaa ja auttavat saamaan erilaista ja osaavaa työvoimaa. Ohjelma tarjoaa erityistä tukea ihmisille, jotka ovat ensimmäisessä työpaikassaan, jotka ovat tutkimuksemme mukaan erityisen hankalia vähemmistöille", Colao sanoo.

Tutkimus tehtiin haastattelemalla 3 200 iältään 18–35-vuotiasta henkilöä yhteensä 15 maassa.