Palkinnot

Aleksi Ylä-Anttila 21.3. 10:53 päivitetty 21.3. 13:29

Ensimmäinen Vuoden Brändi -palkinto Marimekolle: "Menestyvät yritykset investoivat brändiinsä suojaamalla sen asianmukaisesti"

Kimmo Penttinen
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi (vas.), Marimekon lakiasiainjohtaja Tiina Lencioni ja Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä.

Suomalainen muotiketju Marimekko palkittiin ensimmäisenä yrityksenä Keskuskauppakamarin Vuoden Brändi -palkinnolla.

Järjestyksessään ensimmäinen Keskuskauppakamarin IPR- ja brändipäivä järjestettiin Helsingissä keskiviikkona 20.3.

Tapahtumassa esiteltiin ajankohtaisia tekijän- ja teollisoikeuksiin liittyviä lainsäädäntöhankkeita Suomessa ja EU:ssa sekä jaettiin Vuoden Brändi -palkinto.

Vuoden Brändi -palkinnon sai Marimekko.

Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälän mukaan Vuoden Brändi -palkinnon tarkoitus on antaa tunnustusta sellaiselle suomalaiselle yritykselle, joka on toiminut esimerkillisesti immateriaalioikeuksien näkökulmasta.

Aalto-Setälä kertoo M&M:lle, että yrityksen on brändiinsä investoidessaan tärkeää kyetä luottamaan siihen, että kilpailijat eivät ota tätä brändiä käyttöön. Ytimenä tässä on immateriaalioikeus eli tässä tapauksessa tavaramerkki.

"Menestyvät yritykset investoivat brändiinsä suojaamalla sen asianmukaisesti. Vuoden Brändi -palkinnon saaja on vaalinut Marimekko-brändiään ja logoaan vuosikymmenten ajan siten, että yrityksellä on tunnistettava ja johdonmukainen tyyli olipa kyse yksittäisistä malleista, kuosien värimaailmasta tai suurista kuvioista", Aalto-Setälä perustelee valintaa.

Marimekko on omassa toiminnassaan Aalto-Setälän mukaan toiminut esimerkillisesti ottaessaan vanhat kuosit ja mallit käyttöön yhä uudelleen tuoreina ja ajanmukaistettuina tuotteina.

Hyvän esimerkin tästä tarjoaa Unikko-tuoteperhe. Toisaalta Marimekko on Aalto-Setälän mukaan pystynyt luomaan kaupallisen menestystarinan vaikealla toimialalla, jossa vaaditaan jatkuvasti uusiutumista.

Marimekon lakiasianjohtaja Tiina Lencioni kertoo yrityksen olevan otettu Vuoden Brändi –palkinnosta ja arvostavan sitä kovasti.

"Näemme tämän kunnianosoituksena pitkäjänteiselle työllemme, jota on tehty aivan yhtiön alkuajoista lähtien ja jota teemme edelleen suojellaksemme ja hyödyntääksemme immateriaalioikeuksiamme globaalissa ja jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä", palkinnon vastaanottanut Lencioni toteaa tiedotteessa.

Minna Aalto-Setälä kertoo M&M:lle, että Keskuskauppakamarin IPR- ja brändipäivästä on tarkoitus tehdä jokavuotinen tapahtuma, jossa myönnetään joka kerta myös nyt ensi kertaa jaettu Vuoden Brändi -palkinto.

"Haluamme nostaa brändin arvostusta ja sitä, kuinka nimenomaan tavaramerkkisuoja liittyy brändiin", Aalto-Setälä sanoo.

Marimekon vertailukelpoinen liiketulos oli viime vuonna 12,2 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen nähden kertyi peräti 42 prosenttia. Yhtiön liikevaihto kasvoi vuodentakaiseen verrattuna yhdeksän prosenttia. Vuoden 2018 liikevaihto oli noin 112 miljoonaa euroa.

Keskuskauppakamari on Suomen kauppakamarien yhteistyöelin, joka pyrkii edistämään yritysten toimintaedellytyksiä ja yrittäjyyttä. Keskuskauppakamarin toimintaa säätelee kauppakamarilaki.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö