TBWA\Helsingin Helsingin Sanomille suunnittelema Ruma totuus -nimeä kantava kampanja on mukana shortlistillä Design Lions -sarjan alakategoriassa Brand Collateral. HOK-Elannon Alepa-myymäläketjun Korttelitoive on puolestaan shortilla Digital Craft -sarjan alakategoriassa IA Application.

Ruma totuus -kampanjassa Helsingin Sanomien toimitus valitsi loppuvuodesta viisi viime vuoden tärkeää maailmanlaajuista ­uutisaihetta: sota, ilmastonmuutos, muovi meressä, #metoo-kampanja ja teknologian piilovalta.

Toimitus tuotti valituista aiheista artikkelisarjan, jossa haastateltiin asiantuntijoita ja etsittiin ratkaisukeinojanäihin suuriin haasteisiin.

Joulukuussa HS teetti erän Suomessa valmistettuja villapaitoja, joihin kudottiin valittuja teemoja symboloivia kuvioita.

Paidat luovutettiin artikkeleissa haastatelluille asiantuntijoille, joiden joukossa olivat muun muassa presidentti Martti Ahtisaari sekä näyttelijä Elina Knihtilä.

HS lähetti joulukuussa joulupaidat myös useille tunnetuille ulkomaalaisille henkilöille, jotka ovat ottaneet osaa kyseisten teemojen ja ongelmien ratkaisuun. Oman joulupaitansa saivat muun muassa Arnold Schwarzenegger, Leonardo DiCaprio ja Alyssa Milano.

Kampanja sai kaikkiaan 61 ulkopuolista mediaosumaa yhteensä 22 maassa, muun muassa Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Kanadassa. Kokonaistavoittavuus oli yli 30 miljoonaa.

Jo muutama vuosi sitten lanseeratun Korttelitoive-kampanjan keskiössä on asiakkaiden mahdollisuus jättää palautetta ja toiveita myymälöissä. Kampanja sai viime vuonna lisämausteen SOK Media n kehittämän chatbot-palvelun kautta.

Chatbotin avulla asiakkaiden on ollut mahdollista välittää toiveita lähimyymäläänsä. Kampanjaa ovat olleet tekemässä Carat ja Wörks sekä TBWA\Helsinki.

Kampanja on kerännyt sekä Suomessa että maailmalla kiitosta kivijalkakokemuksen ja digikokemuksen yhdistämisestä oivaltavalla tavalla.