Facebook in käyttäjät ovat joutuneet tottumaan tilausansailmoituksiin, jotka tarjoavat tunnettujen brändien nimissä esimerkiksi lahjakorttia tai älykännykkää euron hintaan.

Uusimmat Iltalehden ja Ilta-Sanomien nimissä levitetyt huijausuutiset muistuttavat sekä teksti- että ulkoasultaan jo niin paljon lehtien oikeita uutissaitteja, että eroa on vaikea huomata.

Professori Pekka Aula n mukaan tilausansamainokset ovat esimerkki käymistilasta, jossa viestinnän eri muodot tällä hetkellä ovat.

”Lainsäädäntö laahaa näissä asioissa usein perässä. Heti kun saadaan jokin ongelma suitsittua, netti on keksinyt jo jotain muuta.”

Aula on Mainonnan eettisen neuvoston jäsen. Hän epäilee, kuuluisiko iltapäivälehtien esimerkit edes neuvoston toimivaltaan.

”En pitäisi näitä mainontana lainkaan. Jonkin sortin markkinoinnista on kyse, mutta ensisijassa kyseessä on huijaus. Ei siinä varsinaisesti mitään puhelinta myydä vaan käytetään kännykkä-brändiä ja lehtimediaa hyväksi.”

Paljastusuutisilla huijausuutisia vastaan

Lehdillä ei ole käytännössä muuta keinoa puuttua Facebookin levittämiin tilausansoihin kuin tehdä niistä paljastusuutisia ja varoittaa lukijoita haksahtamasta ansaan.

”Olemme reagoineet julkaisemalla useita varoitusjuttuja huijauksista viime vuodesta lähtien, kun sivustot aktivoituivat. Jutuissa on kerrottu, että emme Iltalehdessä voi estää niitä mitenkään. Olemme olleet yhteydessä myös viranomaisiin, mutta hekin ovat voimattomia”, Iltalehden päätoimittaja Petri Hakala kertoo.

Ilta-Sanomien verkkojohtaja Timo Rinne muistuttaa, että jos huijaus tapahtuisi Facebookin sijaan reaalimaailmassa, siihen olisi helpompi puuttua.

”Facebookissa jopa kaverin pos-tauksen voi merkitä asiattomaksi, mutta huijausmainosten kohdalla edes se ei onnistu. Voimme oikeastaan vain varoittaa kuluttajia tarjouksista, jotka ovat liian hyviä ollakseen totta. Niiden yhteydessä kannattaa olla yhtä tarkkana kuin omien pankkitunnustensa kanssa yleensäkin”, Rinne sanoo.

Lue koko juttu, muun muassa viestintäoikeuden professorin ja Viestintäviraston kanta asiaan tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä.