Pia Dahlman, 42, on työskennellyt Folk issa asiakkuusjohtajana ja suunnittelijana kuusi vuotta. Hän on vetänyt muun muassa Lidl-, Fazer- ja Säästöpankki-asiakkuuksia, sekä Folkin graafikoista koostuvaa Studiota.

Aiemmin Dahlman on työskennellyt seitsemän vuotta projektijohtajana SEK & Grey n palveluksessa.

Ennen siirtymistään markkinointiviestinnän pariin Dahlman eli huippu-urheilijan arkea. Hän pelasi jalkapalloa naisten SM-sarjassa sekä kymmenen vuotta Suomen naisten jalkapallomaajoukkueessa.

"Jalkapallo vei siihen saakka kaiken aikani ja antoi paljon, mutta lopulta oli aika siirtyä työelämään", Dahlman kertoo M&M:lle.

Ammattikorkeakoulussa M.B.A.-tutkinnon suorittanut Dahlman on työskennellyt Folkin palveluksessa asiakkuusjohtajana ja luovana suunnittelijana. Nyt hän ottaa kapteenin roolin myös toimistossa.

"Folk on kuin hullunkurinen perhe. Joukkue, jossa luovuus, välittäminen ja huono huumori ovat läsnä jokapäiväisessä toiminnassamme. Tavoitteenamme on edelleen tehdä tekoja, jotka muistetaan ja joista kahvipöydissä keskustellaan. Tekoja, jotka jollain tapaa jäävät historiaan", kertoo Dahlman.

Markkinointiviestinnässä puheenaiheiden synnyttäminen on helpommin sanottu kuin tehty. Dahlmanin mukaan kahvipöytäkeskusteluihin pääseminen edellyttää vankan luovan osaamisen myös rohkeita asiakkaita, jotka uskaltavat heittäytyä ja laittaa itsensä likoon.

"Meillä on se onni, että monet asiakkaamme uskaltavat tehdä rohkeita tekoja ja avauksia. Esimerkiksi Lidl uskaltaa tehdä tekoja ja kampanjoita, joista puhutaan. Sitä se vaatii. Lisäksi tarvitaan hullu, luova porukka, jolla on kunnianhimo kohdillaan. Lievästi anarkistista otetta kaivataan aina."

Nykymaailma on täynnä erilaisia ärsykkeitä. Jokainen kohtaa päivittäin lukemattoman määrän viestejä, sillä ihmisten huomiosta kilpailevat perinteisten medioiden ohella lukuisat sosiaalisen median palvelut. Kuinka tällaisessa maailmassa voi varmistaa, että oma viesti menee läpi ärsykevirran?

"Sen kysymyksen kanssa painimme joka päivä. Kyllä se vaatii merkityksellisiä tekoja. Tarinankerronta ja luova brändinrakennus on edelleen se, mistä meidät tunnetaan ja siitä me haluamme olla jatkossakin tunnettuja. Meillä on hyviä suunnittelijoita, jotka seuraavat aikaansa ja maailman ilmiöitä. Tavoitteena on yllättää niin, että kahvit menevät joskus väärään kurkkuun", Dahlman kertoo.

Luovien ihmisten johtaminen on erilaista kuin vaikkapa talouden tuntijoiden tai insinöörien kaitseminen. Dahlmanin mukaan innovatiiviset persoonat tarvitsevat yksilöön painottuvaa ohjaamista. Samat johtamismetodit eivät välttämättä istu lainkaan kahdelle eri suunnittelijalle.

Itsekin monissa kampanjoissa suunnittelijana ja copywriterina toiminut Dahlman on oppinut, että jokaista luovaa ihmistä pitää kohdella omana itsenään. Yksilöjohtaminen on keskiössä.

"Olemme keskittyneet vahvasti itsetuntemuksen kehittämiseen. Jokaisella halukkaalla työntekijällä on ollut tänä vuonna henkilökohtainen koutsi, jonka kanssa on käyty keskusteluja. Kun tuntee itsensä, pystyy auttamaan paremmin myös muita", toteaa Dahlman.

Folkin toimitusjohtaja Tommi Laiho kertoo aikovansa jatkossa keskittyä enemmän strategiseen suunnitteluun.

"Pia on luova, näkemyksellinen ja aikaansaava. Hän on ansainnut työllään sekä asiakkaiden että henkilöstön luottamuksen", kommentoi Tommi Laiho.

Folk teki vuonna 2018 noin 3,4 miljoonan euron liikevaihdon. Toimiston myyntikate oli 2,84 miljoonaa euroa. Folkissa työskentelee 25 asiantuntijaa.