A-lehdet on lopettamassa omistamansa FitFashion-blogiportaalin toiminnan. Osa bloggaajista siirtyy Terve.fi-portaaliin, mutta osa FitFashionin blogeista jäi ilman jatkosopimusta.

JohanOnFitness-blogin pitäjä Johanna Varis ja Queen of Eve -blogin pitäjä Eveliina Ylönen päättivät perustaa oman portaalin Vaikuttajamedian.

"Neljän tunnin kuluttua siitä, kun uutinen FitFashionin lopettamisesta tuli, oli yhteistyökumppani löydetty ja nimi keksitty", Varis kertoo.

Aikaa oli puolitoista kuukautta, sillä perustajat halusivat saada Vaikuttajamedian käyntiin heti, kun FitFashion sulkeutuu.

"Alun perin meille kerrottiin, että FitFashion suljetaan 1.11. Halusimme pystyä vaihtamaan lennosta, jottei kenellekään bloggaajalle tule taukoa", Varis sanoo.

Vaikuttajamedian verkkosivuston ja blogiportaalin on toteuttanut Markkinointi Ukkonen Oy.

Tällä hetkellä FitFashonin sivusto on vielä olemassa. FitFashionin päätoimittaja Ulla Veirto A-lehdiltä kertoo, että blogien siirrot Terve.fi-palveluun saadaan valmiiksi ensi viikolla. FitFashionin lopettamisen syy on hänen mukaansa se, että A-lehdet haluaa siirtää kaikki blogiportaalinsa samalle alustalle eikä ylläpitää useita teksnisesti erilaisia alustoja.

Blogien lisäksi vaikuttajaverkosto ja tapahtumia

Vaikuttajamedia kutsuu itseään mediataloksi, sillä se on blogiportaalin lisäksi vaikuttajamarkkinointitoimisto ja vaikuttajatapahtumien järjestäjä.

"Minulla on yhteensä noin kahdeksan vuoden kokemus markkinoinnista ja brändinrakentamisesta niin mainostoimistopuolelta kuin niin sanotusti asiakkaankin puolelta. Eve on ammattibloggaaja. Pelkkä blogiportaali ei motivoinut, kun tiesimme, että molemmilla on kyky tehdä jotakin isompaa. Myös taloudellinen puoli houkutti johonkin suurempaan. Vaikuttajamarkkinointi on tätä päivää, ja haluamme tehdä monipuolisia kampanjoita ja vaikuttajamarkkinointitapahtumia", Varis sanoo.

Hän kertoo, että vaikuttajaverkostoon kuuluu omien bloggaajien lisäksi myös muita bloggaajia, Instagram-julkkiksia ja tubettajia.

Läpinäkyvä hinnoittelumalli

"Kaikilla bloggaajillamme on samanlaiset sopimukset, joissa määritellään niin mainostuottojen kuin kaupallisten yhteistöiden provisiot. Pyrimme siihen, että toimintamme on mahdollisimman läpinäkyvää bloggaajille, jotta kaikki ovat samalla viivalla", Varis sanoo.

Bloggaajien kanssa sovittavat palkkiot perustuvat blogien kävijämääriin.

"Oma kokemukseni on, että blogiportaalit saattavat herkästi ylihinnoitella kaupalliset yhteistyöt. Kiinnitämme erityistä huomiota hinnoitteluun, sillä emme halua yli- tai alihinnoitella yhteistöitä", Varis sanoo.

Vaikuttajamedian vaikuttajatapahtumien pääkohderyhmänä ovat pienet ja keskisuuret yritykset, joilla ei ole käytössä pr- tai viestintätoimistoa.

"Ajattelemme, että vaikuttajatapahtumatuotannossa meillä ei varsinaisesti ole kilpailua, sillä muut ovat keskittyneet isompiin yrityksiin ja brändeihin kuin me."

Vaikuttajamedia Suomi on Johanna Variksen ja Eveliina Ylösen perustama vaikuttajamarkkinointitoimisto, joka toimii aputoiminimellä Johanva Oy:n alla. Varis ei kerro Vaikuttajamedian taloudellisista tavoitteista muuta kuin että tavoitteena on, että toiminta kannattaa.

"Emme tee tätä harrastuksena, vaan tavoitteena on, että tekemämme työ maksaa itsensä takaisin. Toivomme saavamme paljon asiakkaita ja lisää kriteerimme täyttäviä bloggaajia."