Koronavirusepidemian kiihtymisestä on nähtävissä useita merkkejä ja jo puolet kaikista tartunnoista on todettu nuorilla ja nuorilla aikuisilla.

THL jatkaa yhdessä PING Helsingin kanssa keväällä käynnistettyä #faktaakoronasta viestintää ja kutsuu kaikki somevaikuttajat mukaan koronaviestintätalkoisiin.

Keväällä somevaikuttajien kautta tavoitettiin yli 5 miljoonaa näyttökertaa.

THL:n viestintäpäällikkö Marko Lähteenmäki kertoo laitoksen haluavan tarjota yhteistyössä PING Helsingin kanssa selkeää tietoa ja kannustaa kaikkia somevaikuttajia seuraajamäärästä riippumatta viestimään rajoituksista ja suosituksista omille seuraajilleen.

”Jokainen voi vaikuttaa niin omalla käyttäytymisellään kuin viestimällä oikein ja ohjaamalla oikean tiedon pariin”, Lähteenmäki toteaa tiedotteessa.

Keväällä Valtioneuvoston ja Mediapoolin viestintähankkeessa #faktaakoronasta viestien vastaanottajalistalla oli lähes 2000 somevaikuttajaa.

Kesän jälkeen PING Helsinki on saanut kymmeniä yhteydenottoja hankkeen jatkoa toivoneilta somevaikuttajilta. Kertyneiden lukujen valossa hanke on innostanut ihmisiä pohtimaan aktiivisesti omia valintojaan.

”Pysäyttävää oli se, että lähes 50 prosenttia somevaikuttajien viestinnälle altistuneista kuluttajista kertoi muuttaneensa omaa käyttäytymistään somevaikuttajien jakaman tiedon perusteella”, kertoo PING Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti.

Nyt koronavirusepidemian kiihtymisestä on nähtävillä monia merkkejä ja on todella tärkeää tavoittaa myös nuoret kohderyhmät.

Monet tartunnoista ovat lähtöisin baareista, opiskelijatapahtumista ja muista isoista kokoontumisista. Hankkeen tavoite on tukea somevaikuttajia omassa viestinnässään ja tarjota selkeästi viestittävää tietoa.