Rintanappi on valmis. Voitosta on vajaa vuorokausi.

Ikean henkilöstöjohtajan Sari Härkösen , 44, rintanapissa lukee keltaisella versaalilla "Suomen paras työpaikka".

Yritys palkittiin parhaana yli 500 henkilöä työllistävänä suomalaisyrityksenä Great Place to Work 2011 -tutkimuksessa.

Ikeasta seuraaviksi suurten yritysten sarjassa sijoittuivat Ilmarinen , Diacor terveyspalvelut , Fujitsu Services ja Yliopiston Apteekki .

Miten Suomen paras voi olla työpaikka, jossa jokainen sentti lasketaan?

10 000 hakijaa

Istun Härköstä vastapäätä neuvotteluhuoneen nojatuolille, joka notkuu ja natisee. Härkönen ei kiinnitä asiaan huomiota; Ikea ei tosiaan hienostele.

Ikean Suomen-yksikön arvopresentaatiossa lukee: "Tavallisuus on valttia. Tehokkuus, maalaisjärki ja luonnollisuus ohjaavat toimintaamme. Emme tarvitse statussymboleita - me luotamme omiin voimiimme ja omaan tahtoomme."

Tahto onkin vienyt läpi harmaan betonin Smoolannin Agunnarydistä maailman kehäteiden varsille. Seuraava, Suomen viides Ikea avautuu Kuopion Matkukseen kesällä 2012.

Uuden tavaratalon markkinointi alkoi rekrytoinnin ilosanomalla: Ikea tarvitsee Kuopion tavarataloon 250 uutta työntekijää.

Edelliskierroksella Tampereen Ikeaan haki töihin 10 000 ihmistä, joka kahdeskymmenes tamperelainen. Härkönen löytää silti parantamisen varaa.

"Brändimme on tuttu suurimmalle osalle ihmisistä, mutta läheskään kaikki eivät tunne Ikeaa työnantajana", Härkönen sanoo.

Lisäksi moni mieltää Ikean työpaikaksi, josta lähdetään opiskelujen ja osa-aikatöiden jälkeen varsinaiselle uralle.

Kassalta esimieheksi

Ikea työllistää Suomessa ennen Kuopion alueen rekrytointeja 1 100 henkilöä.

Moni työntekijöistä on aloittanut Ikeassa kesätöissä 18 vuotta täytettyään ja jatkanut opintojen ohessa osa-aikaisena. Osa käy vuosien mittaan taloksi, mitä Ikea toivookin. Urapolku kulkee kassalta osastoille, osastojohtoon tai koko maata palvelevaan hallinnon palvelutoimistoon. Osa päätyy myös kansainväliselle Ikea-uralle.

Viime vuonna Suomessa auki tulleista Ikean esimiestehtävistä 80 prosenttia täyttyi talon omalla väellä. Esimiehiä kussakin Ikean Suomen-tavaratalossa on 30-40. Lisäksi hallinnon palvelutoimisto Espoossa työllistää noin 60 henkeä.

Sari Härkönen siirtyi Silja Linen henkilöstöpurserin paikalta käynnistämään Ikea Vantaan rekrytointeja ja henkilöstötoimintoja vuonna 2002. Ikea Suomen henkilöstöjohtajaksi Härkönen yleni vuoden 2007 alussa.

Risteilylaiva ja Ikea-tavaratalo eivät ole ideana kovin kaukana toisistaan. Kummassakin vietetään aikaa, syödään, juodaan ja lähdetään lopulta kotiin kantamusten ja sinisten jättikassien kanssa. Ratkaisevaa on edullinen hinta ja mutkaton palvelu.

Kyse on arjen piristämisestä, ei ikimuistoisista yllätyksistä.

Rintanapista puuttuu hinta

Ikea fokusoi arkeen myös henkilöstöpolitiikassaan. Ikean henkilöstöidea on "antaa tavallisille, avoimille ihmisille mahdollisuus kehittyä sekä yksilöinä että ammatillisesti ja ponnistella yhdessä tehokkaasti paremman arkipäivän luomiseksi".

Mutta mikä kumma on "tavallinen, avoin ihminen"?

"Tavallinen antaa ehkä vähän väärän kuvan, maanläheinen on ehkä parempi sana. Meillä kukaan ei maalaile kynsiään pc:n ääressä. Olemme kaikki tarvittaessa harjan varressa. Maajohtajamme oli juuri tavarantäytössä ja myynnissä. Itse rakastan kassalla olemista. Lattiatasolla näkee, mitä tämä bisnes on", Härkönen sanoo.

Ikean arvot määrittelevät asian näin: "Suora palaute kentältä on vakuuttavampaa kuin koneella kirjoitetut raportit. Uskomme running around -menetelmään."

Suomen Ikean maajohtaja, saksalainen André Schmidtgall on hyvä esimerkki ikealaisesta urakierrosta. Hän meni vuonna 1990 Ikean ja saksalaisen kauppakamarin järjestämään 2,5-vuotiseen koulutukseen. Valmistuttuaan hän pääsi kotimaassaan tavaratalon osastopäälliköksi, johtajaksi ja Ruotsiin vähittäismyynnin kakkosmieheksi. Suomen maajohtajana hän on toiminut runsaan vuoden.

Ikea-konsernin toimitusjohtaja Mikael Ohlsson aloitti uransa Linköpingin tavaratalon matto-osastolta vuonna 1979. Tällaiset esimerkit ovat tärkeä osa Ikea-saagaa, jonka pääosassa on tulitikkukauppiaasta miljardööriksi ponnistanut Ingvar Kamprad .

"Arvomaailmamme lähtee yrityksen tarinasta. Olemme tekemässä töitä Ingvar Kampradin asettamien tavoitteiden mukaisesti", Härkönen sanoo.

Kampradin luonteenpiirteet ovat monistuneet vuosikymmenten saatossa Ikean arvoiksi ja käytännöiksi. Yksi niistä on säästäväisyys.

"Kaikki kustannukset näkyvät asiakkaan hintalapussa. Kilpailuttaminen ja kustannusten seuranta on meillä selkärangassa. Aina pitää kysyä, onko asiakas valmis maksamaan juuri tästä investoinnista", Härkönen toteaa.

Ikean ohjeistuksen mukaan "tavara tai palvelu ilman hintatietoa on aina virhe". Esimerkiksi Ikean 20-sivuisen suomenkielisen henkilöstölehden takakannessa lukee: "Tuotantokustannukset lehteä kohti 1,55 euroa".

Rintanapissa hintatietoa ei ole. Jos aivan tarkkoja ollaan, se on ikealaisittain virhe.

Lähtökuopissa upea kohtalo

Rekrytoinnissa Ikea yrittää selvittää, ovatko hakijan ja Ikean arvot yhtenevät. Selvitettäviä arvoja on kymmenen: Yhteishenki ja innostus, jatkuva halu uudistua, kustannustietoisuus, halu ottaa ja antaa vastuuta, nöyryys ja tahdonvoima, yksinkertaisuus, johtaminen esimerkkiä näyttämällä, uskallus olla erilainen, halu kohdata arkitodellisuus ja "matkalla eteenpäin".

Esimerkiksi viimeksi mainittu arvo "matkalla eteenpäin" mittaa muutosvastarintaa. Arvopresentaation mukaan Ikean "upea kohtalo on olla lähtökuopissa kaikilla alueilla". Kunnon ikealaisen pitää siis jatkuvasti kysyä, miten tämän päivän työ voidaan tehdä huomenna paremmin ja tehokkaammin - mistä voidaan tinkiä.

Käytännössä suurin osa hakijoista putoaa pois ennen haastatteluvaihetta. Henkilöstöosasto tapaa yhtä täytettävää tehtävää kohti noin viisi henkilöä, johtotehtävien kohdalla useampia. Kuopion tavaratalon ensimmäisen vaiheen haastatteluihin saa kutsun 1 000-1 500 hakijaa.

"Arvostamme koulutusta ja teoreettista tietoa, mutta haemme ennen kaikkea sopivaa ihmistä", Härkönen sanoo. Sopivuutta testataan myös jälkikäteen, sillä Ikean henkilökunta tekee mystery shoppingia oman talon voimin.

Härkönen vietti viime sunnuntain ostoksilla Vantaan tavaratalossa.

"Olen muuttamassa. Sain anonyyminä asiakkaana erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua", Härkönen kertoo.

Henkilökunta seudun mukaan

Ikealla ensimmäisen työhaastattelun hoitaa henkilöstöosasto, toisen vaiheen haastattelut tekee paikallinen rekrytoiva esimies. Ikea Kuopion johtajaksi on valittu Anna Valkjärvi , joka aloitti Ikealla vuonna 2008 Vantaan tavaratalon henkilöstöpäällikkönä.

Kuopion tavaratalon esimiehet Ikea rekrytoi kevään ja kesän aikana, muut henkilöstöryhmät ensi talvena.

Ikean työpaikkamarkkinoinnin päämediat ovat omat rekrytointitilaisuudet, netti ja sanomalehdet. Ikea Tampereen rekrymarkkinoinnin päätapahtuma oli teltassa Tampereen keskustorilla.

Nuoret työnhakijat Ikea tavoittaa hyvin, mutta kokeneiden työntekijöiden kalastelu on haastavampaa.

"Toivomme, että meille hakisi vähän iäkkäämpiä ja kokeneempia työntekijöitä", Härkönen sanoo. Henkilöstön keski-ikä on nykyisellään 30 vuotta.

Maahanmuuttajia Ikea työllistää paljon, sillä tavoite on, että henkilökunta vastaa asiakaskuntaa iältään, sukupuoleltaan ja taustaltaan. Naisia henkilökunnasta on 60 prosenttia ja muita kuin Suomen kansalaisia kahdeksan prosenttia.

"Vantaa on selvästi monikulttuurisin myymälämme, siellä ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden osuus on yli 10 prosenttia. Tavoite on, että asiakas tuntee tavaratalossa olonsa kotoisaksi", Härkönen kertoo.

Maksimibonuksella saa maastopyörän

Ikealaiseksi ei sentään synnytä.

Perusperehdytys on nopea - pari, kolme tuntia. Sen jälkeen syvennytään päivä tavaratalon eri toimintoihin ja työergonomiaan. Kun henkilö on ollut töissä puoli vuotta, hän saa kahden päivän jatkokoulutuksen Ikean kulttuurista, historiasta, arvoista ja toimintavoista.

Tavaratalon avainhenkilöt kouluttaa Hollannissa Ikean konseptin omistava Inter Ikea Systems . Nämä koulutukset kestävät viikosta kolmeen viikkoon ja sisältävät myös perehdytystä paikallisessa tavaratalossa.

Kun Ikea avaa kokonaan uuden tavaratalon, aloitusvaiheen henkilökunta käy harjoittelemassa toimenkuviaan jo toimivissa tavarataloissa.

Rekrytointia ja koulutusta helpottaa se, että tavaratalot ympäri maailman ovat toistensa kopioita.

"Itse olen opiskellut Ikea-urallani kaksi viikkoa konseptia ja toiset kaksi viikkoa, miten tavarataloa pyöritetään", Härkönen kertoo.

Ikean henkilöstötoiminnot pyrkivät samoihin prosesseihin ja työkaluihin ympäri maailman.

"Tässä asiassa olemme edistyneet parissa, kolmessa vuodessa todella paljon. Tavaratalot ja koulutusohjelmat ovat hyvin samanlaisia maassa kuin maassa", Härkönen kertoo.

Palkkatason määrittelee kuitenkin paikallinen työmarkkinatilanne. Norjan ikealainen tienaa enemmän kuin Kiinan ikealainen.

Vaan paljonko Suomen ikealainen tienaa?

"Taidan jättää sen nyt sanomatta. Maksamme kilpailukykyistä, kaupan alan työehtosopimusten mukaista palkkaa tietyin lisäsopimuksin", Härkönen sanoo. Esimiehillä on sopimuspalkat ja oma bonusjärjestelmänsä.

Ikean henkilöstön bonusohjelman maksimibonuksella saa Härkösen mukaan "hyvän maastopyörän". Etuihin kuuluvat myös yleislääkäritasoiset työterveyspalvelut ja liikuntasetelit.

"Nuoret työntekijät arvostavat myös edullista työpaikkaruokailuamme", Härkönen sanoo.

Parhaat kyvyt hyvään hintaan

Ikean henkilöstöosasto miettii tarkkaan, mihin tutkimuksiin kannattaa lähteä mukaan.

Mikä tekee Great Place to Work -tutkimuksesta järkevän sijoituksen?

"Selvitämme eri tavoin, miten kiinnostava työnantaja olemme. Teemme omia henkilöstökyselyjä, osallistumme useampaan palkkavertailuun. Seuraamme hakijamääriä ja vaihtuvuuttamme. Tiedostamme sen, että kilpailemme lahjakkaasta työvoimasta muidenkin alojen kanssa", Härkönen sanoo.

Ikea on mielenkiintoisessa tilanteessa. Sen pitäisi olla kilpailukykyinen työnantaja kaupan, talous- ja henkilöstöhallinnan, viestinnän ja logistiikan parhaille kyvyille. Se ei kuitenkaan suostu maksamaan kyvyistä mitä vaan.

Ikea haluaa olla menestyvä valioliigaseura, jossa tähtiä ovat seuran omat kasvatit.

"Toivomme, että ihmiset pysyvät meillä, jotta yrityskulttuuri kulkee mukana", Härkönen sanoo.

Ikea pitää kyvyistään kiinni kierrättämällä heitä tehtävästä ja maasta toiseen. Tyypillinen kiertoaika tehtävästä vastuullisempaan on kolmesta viiteen vuotta. Nuorille suunnatussa backpacker-ohjelmassa lähtijä työskentelee vuoden aikana kahdessa eri tavaratalossa maailmalla.

Ikean korkeimpiin kansainvälisiin tehtäviin suomalaisia ei ole toistaiseksi päätynyt.

Suomen paras työpaikka -tunnustus on ehtinyt näkyä rintamerkkien lisäksi Ikean lehtimainonnassa. Myös Kuopion rekrytointimessuilla helmikuun alussa Ikean osastolla oli tungosta.

"Aivan Tampereen hakijamääriin emme taida Kuopiossa yltää, mutta lähelle Vantaata voimme päästä", Härkönen sanoo. Vantaalle haki aikoinaan töihin 5 000 ihmistä.