Media

Laura Kukkonen 29.10. 14:39 päivitetty 30.10. 13:48

Esko Valtaoja ja Aku Hirviniemi muistuttavat vastuullisen journalismin merkistä

Eriika Ahopelto

JSN ja sen jäsenmediat lanseerasivat maaliskuussa Vastuullisen journalismin merkin. Nyt yleisö saa uuden muistutuksen merkin tarkoituksesta.

Julkisen sanan neuvoston JSN:n jäsenmediat ovat aloittaneet Vastuullisen journalismin merkin muistutuskampanjan.

Alkuperäinen kampanja alkoi maaliskuussa ja monet siinä mukana olleista medioista jatkoivat merkin käyttöä. Kampanjan päättymisen jälkeen JSN kysyi päätoimittajilta kokemuksia asiasta. Kyselyyn vastanneista päätoimittajista yli 90 prosenttia kertoi oman mediansa jatkavan Vastuullista journalismia -merkin käyttämistä. Vastaajista 58 prosenttia kertoi ottavansa Vastuullisen journalismin merkin käyttöön pysyvästi.

JSN:n puheenjohtaja Elina Grundström toteaa, että neuvoston sääntelyn piiriin kuuluvat mediat lähtivät hienosti mukaan kampanjaan.

"Nyt muistutamme yleisölle uudestaan siitä mitä merkki tarkoittaa. Se kertoo, että sitä käyttävä media on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita”, Grundström sanoo JSN:n tiedotteessa.

"Journalistin ohjeet ovat pohjimmiltaan yleisön oikeuksia. Ne takaavat, että juuri sinulla on oikeus muodostaa mielipiteesi luotettavalta pohjalta", hän jatkaa.

Kevään kampanjan jälkeen tehtyä kyselyä on käytetty myös uusien kampanjamateriaalien suunnittelussa. JSN:n mukaan päätoimittajat toivoivat erityisesti verkossa toimivaa videomateriaalia, joka kiinnostaisi myös nuorta yleisöä.

Sellaista materiaalia on nyt koetettu tuottaa. Kampanjavideoilla Aku Hirviniemi, Janna, Peter Vesterbacka ja Esko Valtaoja kysyvät, mistä tietää ettei sisältö ole piilomainontaa tai täyttä huuhaata. Kampanjavideota esitetään myös tietoiskuna Ylen TV1:llä.

Mukana kampanjassa ovat olleet Suomen valtamediat, muun muassa Helsingin Sanomat, Kauppalehti ja Maaseudun Tulevaisuus.

Markkinointi & Mainonta ja Kauppalehti kuuluvat samaan Alma Media -konserniin.

Lisätty linkki kampanjavideoon 30.10.2018 kello 13.48.