Turha sitä on kieltää. Koronavirus ja sen ympärillä pyörivä keskustelu syö herkästi elämäniloa ja optimismia, vaikka perusasenne elämää kohtaan olisi hyvinkin positiivinen.

Ihminen on kuitenkin mielenkiintoinen olento. Se pyrkii sopeutumaan ja mukautumaan vallitseviin oloihin, vaikka ne olisivat haastavia.

Haastattelin eilen markkinointitoimistojohtajia ensi perjantaina ilmestyvää Markkinointi & Mainonta -lehteä varten. Pohdimme, miten nyt puoliksi pakon edessä lisääntyvä etätyö vaikuttaa ihmisten arkeen.

Sain kuulla, että eräs toistaiseksi nimeltä mainitsematon helsinkiläistoimisto oli kehittänyt ajatuksen perjantaina nautittavasta etäoluesta.

Idea on yksinkertaisesti se, että perjantaina töiden jälkeen tiimin jäsenet avaavat sovittuun aikaan pullollisen olutta, ottavat toisiinsa yhteyden jonkin yhteisen viestimen kautta ja jakavat hetken.

Ajatuksessa on samaan aikaan jotain liikuttavaa että hyvin voimaannuttavaa. Se kertoo, kuinka arjen jaetut, usein vaatimattomat, hetket antavat elämälle merkityksen. Toisaalta se todistaa, kuinka ihminen voi löytää tapoja olla yhdessä ilman fyysistä kohtaamista.

Ennen muuta se on osoitus siitä, että isot haasteet lähentävät ihmisiä. Kaikki tietävät, että rajoitukset ja epämukavuudet koskettavat myös muita. Enemmistön ei tee mieli tuhlata aikaa tarpeettomiin asioihin, kuten muiden arvosteluun tai riitelyyn.

En tiedä, millainen tilanne juuri sinun työpaikallasi on. Siitä huolimatta kannustaisin sinua organisoimaan jonkinlainen erikoislaatuisen hetken lähimpien työtovereiden kanssa.

Luovalla alalla tästä on verratonta hyötyä ajatustyölle. Ihminen on luovimmillaan kääntäessään vaikeat tilanteet mahdollisimman hyviksi.

Oli kyse sitten etäoluesta, nettipelisessiosta tai vaikka striimattavasta huonojen vitsien jakamisen tilaisuudesta, tällainen hetki antaa kaikille hyvää mieltä ja iloa. Samalla se on hyvä muistutus niistä asioista, jotka ovat oikeasti tärkeitä.