Markkinointiviestinnän yritykset Miltton ja Esmes ovat luoneet koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi ilmaisen mediakirjaston, jonka sisällöt ovat yksinkertaisia ja kannustavia viestejä. Materiaaleja on saatavilla eri mediaformaateissa sekä suomeksi että ruotsiksi. Materiaaleja voivat hyödyntää ulkomainosyhtiöt, pienet yritykset ja taloyhtiöt sekä yksityiset henkilöt, jotka pohtivat tapoja viestiä tilanteesta.

Muun muassa sosiaaliseen etäisyyteen ja naapuriapuun kannustavat ilmoitusmateriaalit ovat brändäämättömiä ja tekijänoikeusvapaita, ja ne on tehty sekä analogista että digitaalista käyttöä varten.

Ilmoituksissa kyse ei ole viranomaistiedotuksesta vaan yleisistä neuvoista, joita kaikki voivat noudattaa. Seuraavien viikkojen aikana suomalaiset voivat törmätä esimerkiksi ulkomainonnassa, sosiaalisessa mediassa tai taloyhtiön aulassa viesteihin, kuten ”mieti mitä kaikkea olet koskenut sitten viime käsienpesun”, ”koskee kaikkia olla koskematta kaikkea” sekä ”olet jotenkin ihanan etäinen tänään”.

”Halusimme luoda eräänlaisen ’koronakirjaston’, jota eri tahot voivat hyödyntää viestinnässään. Terveysalan asiantuntijat ovat todenneet, että oikeanlainen toiminta yksilötasolla hidastaa koronaviruksen leviämistä, mikä on kriittistä terveydenhuollon resurssien kannalta”, kertoo Milttonilla luovana johtajana työskentelevä Mikko Hakkarainen.

”Toivomme, että päivittäiset muistutukset sosiaalisesta eristäytymisestä ja naapureiden auttamisesta tukevat kamppailua koronaa vastaan”, lisää Milttonin johtava planner Timo Linniemi.

Mainospaikkoja tarjoava Clear Channel täyttää materiaaleilla tyhjiä ulkomainospaikkoja eri kaupungeissa. Materiaalit ovat lisäksi levinneet jo muutamaan rappukäytävään, joista löytyy apua tarjoavien naapureiden yhteystietoja riskiryhmille. Korona kuriin -nettisivulla julkaistussa naapuriavun tarjoamiseen tarkoitetussa lomakkeessa muistutetaan myös, ettei omia yhteystietoja saa laittaa huolimattomasti näkyville.

Materiaalit ovat ladattavissa osoitteesta Korona kuriin -nettisivulta, jonka kautta erilaiset tahot voivat jättää myös toiveitaan tarvitsemistaan ilmoitusformaateista tai viesteistä. Kampanjan aihetunniste #koronakuriin kerää ilmoitukset yhteen sosiaalisessa mediassa.