Aleksi Ylä-Anttila 31.7. 09:36 päivitetty 31.7. 10:50

EU-tuomioistuimelta merkittävä Facebook-linjaus – "valtavia vaikutuksia"

Talouselämä

EU-tuomioistuimen tuoreen linjauksen mukaan Facebookin "tykkää"-nappula antaa kolmansille osapuolille velvoitteen huolehtia käyttäjien tiedoista ja tietoturvasta.

Tuomioistuin päätti näin pitkän kiistan ja harkinnan jälkeen, kun erästä muodin vähittäiskauppaa syytettiin EU-lain rikkomisesta. Se laittoi Facebook-sivulleen "tykkää" -vaihtoehdon, ja paikallinen kansallinen tuomioistuin tulkitsi, että käyttäjä antoi sosiaalisen median yritykselle luvan kerätä tietoa itsestään. Asiasta kertoo uutistoimisto Bloomberg.

Nettisivun omistajaa voidaan pitää yhdessä operaattorin kanssa vastuullisena "käyttäjien henkilökohtaisten tietojen keräämisestä Facebookissa", EU-tuomioistuin päätti linjauksessaan maanantaina. Päätöksestä ei voi valittaa.

Monet juristit ovat seuranneet kyseistä tapausta tarkasti, koska heidän mielestään yritykset eivät ole tunnistaneet potentiaalista riskiä, jossa heitä pidetään yhdessä vastuullisena tietojen keräämisestä ja käytöstä silloin, kun ne sosiaalisessa mediassa upottavat sivulleen esimerkiksi Facebookin "tykkää"-nappulan kaltaisen ominaisuuden.

Belgian tietosuojaviranomainen arvioi viime vuonna, että jos molempia pidetään yhdessä vastuullisina, sillä on "valtavia vaikutuksia" nettioperaattoreille. 

"Tällaiset verkon liitäntäominaisuudet ovat yleisiä ja hyvin tärkeitä modernin internetin omaisuuksia. Me tutkimme EU:n päätöksen tarkkaan ja teemme läheistä yhteistyötä kumppaniemme kanssa, jotta voimme jatkossakin käyttää näitä ominaisuuksia ja muita verkon työkaluja lain hyväksymissä rajoissa", sanoo Facebookin lainopillinen pääneuvonantaja Jack Gilbert.

Tämä yksittäinen tapaus sattui jo ennen kuin EU päätti viime toukokuussa voimaan astuneesta GDPR-tietosuoja-asetuksesta. Silti nyt tehty päätös on linjassa myös näiden GDPR-linjauksien kanssa, arvioi belgialaisen asianajotoimiston CMS Debackerin tietosuoja-asiantuntija, asianajaja Tom De Cordier.

Hän sanoo, että isot organisaatiot mitä suurimmalla todennäköisyydellä käyttävät sellaista teknologiaa, jolla seurataan käyttäjiä.

"Mikäli jokin sitten menee pieleen, ne ovat yhtä lailla koukussa kuin Facebook", De Cordier kommentoi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö