Euroopan parlamentti herättelee kansalaisten äänestyshaluja kesäkuun 7. pidettävissä EU-vaaleissa kaikki 27 jäsenmaata kattavalla viestintäkampanjalla.

- Tämän vuoden vaalikampanja on historiallinen, sillä tällä kertaa kampanja on aidosti yleiseurooppainen niin viestin sisällön, visuaalisen ilmeen kuin toimintamuotojenkin osalta, sanoo Euroopan parlamentin tiedotustoimiston päällikkö Pekka Nurminen.

Yhteisellä kampanjalla halutaan korostaa jäsenvaltioiden yhtenäisyyttä.

- Parlamentti kilpailutti laajalla tarjouskilpailulla ison joukon eri maiden viestintä- ja mainostoimistoja, joilla monilla oli toimintaa useissa EU-maissa, Nurminen sanoo.

Kilpailun voitti saksalainen markkinointiviestintätoimisto Scholz & Friends. 20 EU-maassa toimivalla berliiniläisyhtiöllä on yhteistyökumppanit niissä maissa, joissa ei ole omaa toimintaa.

Suomessa kumppani on Taitomylly, jonka kanssa europarlamentti solmi nelivuotisen sopimuksen jo viime syksynä.

Pulinaboxit tulevat

Suomessa EU-vaalikampanja starttaa ensi maanantaina. Kampanjan teema on Sinä valitset.

Taitomyllyssä EU-offensiivista vastaava viestintäkonsultti Mikko Salmi kertoo, että ensin katukuvaan ilmestyvät ulkomainokset. Ne esittelevät EU-kansalaisille läheisiä teemoja, joiden kehitys hyvässä tai pahassa on pitkälti Brysselin päätösten varassa.

- Teemoista ruoka ja energia ovat isoimmat, Salmi sanoo.

Viikon ulkomainoskampanjan jälkeen EU-viestintä siirtyy sähköisiin viestimiin. Tv-, radio- ja verkkomainonnan lisäksi EU-teemat esittäytyvät joukkotapahtumissa kuten Maailma Kylässä -festivaaleilla ja Naisten Kymppi -juoksutapahtumassa.

Omaa rooliaan kansalaisten herättelijöinä näyttelevät pulinaboxit, joita nousee useiden EU-maiden pääkaupunkeihin. Helsingissä pulinaboxi avautuu Lasipalatsin nurkilla.

- Pulinaboxi on kuutiomainen koppi, johon ihmiset voivat mennä esittämään omia toiveitaan EU-hallinnolle, Salmi sanoo.

Toiveet nauhoitetaan ja niistä parhaat palat esitetään Brysselissä jättikankailla kaikelle kansalle, minkä lisäksi toivomusvideot pyörivät parlamentin sisäisessä nettitelevisiossa. Yleisimpiin kysymyksiin pyydetään vastaukset EU:n asiantuntijoilta.

Viestintä luo imagoa

Viestinnän ammattilaisten käyttö politiikassa on muutenkin yleistynyt. Salmen mukaan myös yksittäiset eurovaaliehdokkaat ovat tiedustelleet Taitomyllyltä kampanja-apua.

Pekka Nurmista kehitys ei yllätä.

- Politiikka ja viestintä ovat selvästi kietoutuneet yhteen. Viestintä on politiikkaa ja politiikka on viestintää, hän sanoo.

Viestintätoimistoille rooli politiikan äänitorvena ja tulkkina on Nurmisen mielestä haaste.

- Viestintätoimistojen on varmistettava, että niillä on tarvittavat resurssit ja osaaminen politiikan viestintään.

Viiden vuoden välein järjestettävissä EU-vaaleissa suomalaisten äänestysinto on ollut laimeaa. Viime kerralla äänestysprosentti 41, kun EU-alueen keskiarvo oli 45,5.