Euroopan digitaalinen mainonta kasvoi viime vuonna 13,9 prosenttia ja panostukset digitaalisen mainontaan kasvoivat 55,1 miljardiin euroon. Kasvun vetureina olivat video-, mobiili- ja some-mainonta. Kasvu on suurinta sitten vuoden 2011 ja verrattuna vuoteen 2012 digimarkkinat ovat yli kaksinkertaistuneet. Tiedot käyvät ilmi Euroopan digitaalisen mainonnan ekosysteemin kattojärjestön IAB Europe n tiistaina Varsovassa Interact-konferenssissaan julkaisemasta tuoreesta AdEx Benchmark 2018 -tutkimuksesta.

AdEx Benchmark -tutkimus on objektiivinen ja laaja katsaus Euroopan digitaalisten mainosmarkkinoiden kehitykseen. Jo 13 vuotta julkaistu tutkimus kattaa nykyään 28 eurooppalaista markkinaa, joista vuonna 2018 jopa 21 saavutti kaksinumeroisen kasvun edellisvuoteen verrattuna.

Out-stream-video- ja mobiilimainonta hallitsivat vuoden 2018 tuloksia. Molemmat kasvoivat kaksinumeroisina jokaisessa 28 markkinassa. Out-stream-video kasvoi keskimäärin 44,7 prosenttia ja in-stream-videomainonta 19,7 prosenttia. Kokonaisuudessaan videomainonta kasvoi 30,9 prosenttia 7,6 miljardiin euroon. Summa vastaa 33 prosenttia koko display-mainonnasta.

12,5 prosenttia kasvanut hakukonemainonta on edelleen suurin mainosmuoto 25 miljardin euron markkina-arvolla. Mainonta sosiaalisessa mediassa nosti display-mainonnan kasvuun kaikkialla Euroopassa. Se kasvoi 33,7 prosenttia edellisvuodesta ja on nyt 49 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

Mobiilimainontaan käytettiin 31,4 prosenttia enemmän rahaa kuin edellisvuonna. Panostukset kasvoivat 22,8 miljardiin euroon. Sen osuus oli 41 prosenttia kaikista digitaalisen mainonnan panostuksista Euroopassa.

IAB Europen toimitusjohtajan Townsend Feehan in mielestä on rohkaisevaa nähdä tervettä, kaksinumeroista kasvua koko Euroopan alueella.

”Digitaalinen mainosala tuottaa nyt 55 miljardia euroa Euroopan bruttokansantuotteelle ja tuo lisäarvoa sekä kypsille että kehittyville markkinoille. Kun digitaalisen mainonnan osuus on jo 45 prosenttia kaikesta maksetusta mediamainonnasta Euroopan alueella, on tärkeää tarjota eurooppalaisten tietosuojasääntöjen mukaisia ja yksityisyyttä kunnioittavia mainoskokemuksia, joilla suojellaan kuluttajia ja tuetaan Euroopan digitaalista taloutta”, Feehan sanoo tiedotteessa.

IAB Europe AdEx Benchmark -tutkimus jakaa digitaaliset mainospanostukset kolmeen luokkaan, jotka ovat display,hakumainontasekäluokiteltu ja hakemistot. Näiden mainosmuotojen kasvua on tukenut kuluttajien muuttunut laitekäyttö ja median kulutustottumukset. Koko AdEx Benchmark 2018 -raportti julkaistaan kesäkuun lopussa.

AdEx Benchmark -tutkimuksen tiedot on ilmoitettu bruttoeuroina.

Viisi suurinta digimainonnan kasvumarkkinaa vuonna 2018:

1. Ukraina - 26,9 prosenttia2. Venäjä - 24,9 prosenttia3. Valko-Venäjä - 23,6 prosenttia4. Tšekki - 20,9 prosenttia5. Serbia - 20,1 prosenttia

Kymmenen suurinta digimarkkinaa:

1. UK - 18,4 miljardia euroa2. Saksa - 7,2 miljardia euroa3. Ranska - 5,2 miljardia euroa4. Venäjä - 4,1 miljardia euroa5. Italia - 2,9 miljardia euroa6. Alankomaat - 2,2 miljardia euroa7. Espanja - 2,2 miljardia euroa8. Ruotsi - 2,1 miljardia euroa9. Sveitsi - 2,0 miljardia euroa10. Norja - 1,1 miljardia euroa