Sponsorointi

Maarit Alkula 10.1. 12:00

F1-sponsoroinnista vetäytynyt Wihuri oli sarjan ainoa suomalainen yhteistyökumppani – pohjoismaisia yrityksiä mukana vähän suhteessa kuljettajien määrään

Kimmo Haapala
Valtteri Bottas

Eniten F1-kumppanuuksia oli viime kaudella amerikkalaisilla yrityksillä, vaikka sarjassa ei ajanut yhdysvaltalaisia kuljettajia.

Suomalaisten Formula 1 -kuljettajien Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen menestys ei ole saanut kansainvälisiä suomalaisyrityksiä ryhtymään sankoin joukoin F1-yhteistyökumppaneiksi. Sarjassa oli viime kaudella ainoastaan yksi virallinen suomalainen yhteistyökumppani, monialayritys Wihuri. Tämä selviää Spomotion Analyticsin F1-raportista.

Formula 1 -sarjassa ajoi kaudella 2018 yhteensä neljä pohjoismaista kuljettajaa. Räikkösen ja Bottaksen lisäksi sarjassa ajoivat ruotsalainen Marcus Ericsson ja tanskalainen Kevin Magnussen. Vaikka pohjoismaalaisten osuus kuljettajista oli 20 prosenttia, on F1-sarjassa virallisina yhteistyökumppaneina esiintyvistä yrityksistä vain alle kahdella prosentilla eli viidellä yrityksellä pohjoismainen omistustausta. Yrityksistä neljä on ruotsalaisia ja yksi suomalainen. Tanskalaisia tai norjalaisia yrityksiä ei esiintynyt F1-sarjassa lainkaan.

Valtteri Bottaksen kanssa F1-sarjassa jo pitkään esiintynyt perheyritys Wihuri oli AMG Mercedes Petronas -tiimin virallinen yhteistyökumppani ja ainoa suomalaistaustainen koko kauden mukana ollut F1-partneri.

Ilta-Sanomat uutisoi eilen, että Wihuri jättää sarjan eikä jatka Bottaksen ja AMG Mercedes Petronaksen kumppanina, sillä F1-sponsrointi oli saatuun hyötyyn nähden liian kallista.

Neljä ruotsalaisyhtiötä mukana

Alfa-Romeo Sauberin kuljettaja Marcus Ericsson on ollut maksukuljettaja eli sponsorirahaa tallille mukanaan tuova kuljettaja. Ericsonin paikan rahoitus ei kuitenkaan ole virallisesti tiedossa. Tiimissä ei ole ruotsalaisia yrityksiä, mutta epävirallisten tietojen mukaan Ericssonin F1-paikan on rahoittanut muun muassa Rausingin perhe, joka tunnetaan Tetra Pak -keksinnöstä.

Ruotsalaisen Wallenbergin suvun hallinnoima SKF on ollut Scuderia Ferrarin yhteistyökumppani vuodesta 1947. It-ratkaisuja toimittava, Tukholman pörssissä noteerattu Hexagon puolestaan on Red Bull Aston Martin -tiimin kumppani. Yrityksen pääomistaja Melker Schörilng vaikuttaa myös kolmannen ruotsalaisen F1-kumppanin taustalla. Sarjan vartioinnista vastaa nimittäin Tukholman pörssissä noteerattu turvayhtiö Securitas, josta Melker Schörling Ab omistaa merkittävän osan. Neljäs ruotsalainen yritys on Volvo Trucks, joka toimittaa McLarenin tiimille rekkoja.

Amerikkalaisilla eniten kumppanuuksia – vaikka kuljettajat puuttuvat

F1-sarjan kumppanuuksia hallitsevat amerikkalaiset yritykset. Sarjan yhteistyökumppaneina on yli 40 amerikkalaista yritystä, mutta sarjassa ei aja yhtään amerikkalaista kuljettajaa. F1-tiimien ja -sarjan yhteistyökumppaneihin kuuluvia amerikkalaisyrityksiä ovat muun muassa Bell, Honeywell, HP, Tommy Hilfiger, Microsoft, IBM, UPS, AMD, Dell, AT & T, Symantec, PPG ja Boeing. Yksikään näistä ei kuitenkaan ole amerikkalaistiimi Haasin kumppani.

F1-sarjan kotimaana tunnettu Iso-Britannia jää 30 yrityksellä selkeästi toiseksi. Italialaisia F1-kumppaniyrityksiä on 16 ja japanilaisia ja sveitsiläisiä 14. Pieni Sveitsi lyö jopa Saksan, josta tuli 12 kumppaniyritystä kaudella 2018.

Kiinalaiset ja varsinkin venäläiset yritykset puuttuivat kauden 2018 kumppaneista lähes täysin. Venäläisiä yrityksiä oli ainoastaan kaksi, Ferrarin kumppani Kaspersky ja Williamsin kumppani SMP Racing. SMP on vahvasti mukana tukemassa venäläiskuljettaja Sergey Sirotkinia.

F1-sarjassa on mukana myös yrityksiä, jotka näkyvät monen eri tytäryhtiön kautta. Esimerkiksi meksikolaisten Carso Groupin ja América Móvilin taustalla on Carlos Slimin perhe. Yritysryhmä on vahvasti meksikolaisen kuljettajan Sergio Perezin taustalla. Viime kaudella Perez ajoi Force Indian tiimissä, joka kauden loppupuolella myytiin kanadalaiselle sijoittajaryhmälle. Carso Groupin yritysryppääseen kuuluvat Claro, Infinitum, Telcel ja Telmex.

Force Indiaan sijoittanutta sijoittajaryhmää vetää kanadalainen Lawrence Stroll, jonka poika Lance Stroll ajoi Williamsin F1-autoa kaudella 2018. Nähtäväksi jää, hyppäävätkö Williamsin kanadalaiset kumppanit ensi kaudella isä-Strollin tiimiin.

Ranskalainen LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton on myös mukana neljän tytäryhtiönsä Hublotin, Tag Heuerin, Veuve Cliquotin ja Moët & Chandonin kautta. Yritykset tekevät yhteistyötä Ferrarin, McLarenin ja RedBullin kanssa.

McLaren on tiimeistä ehkä teknologiapainoitteisin, kun taas RedBull on vahvasti kuluttajalähtöinen. Amerikkalaisella Haas-tiimillä oli vähiten kumppaneita, ainoastaan kolme. Esimerkiksi Force Indialla puolestaan oli viime kaudella 37 kumppania.

F1-sarjan yhteistyökumppaneina oli kaudella 2018 monen kokoisia yrityksiä. Shell, Daimler ja BP tekevät yli 100 miljardin liikevaihtoa, mutta sarjassa on mukana myös perheyrityksiä ja pienyrityksiä. Suurin kategoria ovat liikevaihdoltaan 1–10 miljardin euron kokoiset yritykset.

Raportin F1-sarjan sponsoreista tuottanut suomalainen Spomotion Analytics analysoi eri urheilulajeja muun muassa keräämällä tietoa jokaisesta virallisesta lajin sponsorista ja partnerista.