Helsingin keskustan Stockmanninuusi ravintolamaailma F8 otti varaslähdön ennen virallisia avajaisia viime viikon Hulluilla Päivillä.

- Päätimme kokeilla ravintolapuolen avaamista sammutetuin lyhdyin, ja yleisömenestys oli valtavaa. Täällä oli heti kunnon hulina,Fazer Ravintoloidenmaajohtaja Aila Dorsén kertoo.

F8-ravintolaa on valmisteltu pitkään ja hartaasti. Ensimmäiset keskustelut ravintolamaailmasta käytiin jo viime vuosituhannen loppupuolella.

- Kiersimme ympäri maailmaa. Haluamme tehdä tästä maailman parhaan tavarataloravintolamaailman maailman parhaassa tavaratalossa, projektiryhmää vetänyt Sauli Korvenoja sanoo.

Laaja kohderyhmä

Ravintolamaailman haasteena on palvella kaikkia Stockmannin asiakkaita ja muita kaupungilla asioivia. Kohderyhmä on laaja.

- Stockmannin asiakkailla on työminä, vapaa-ajan minä tai perherooli. Näihin kaikkiin pyrimme kehittämään sopivia tuotteita ja tiloja. Samalla Stockmann toivoi, että entisen Vintti-ravintolan henkeä kunnioitettaisiin, markkinointi- ja viestintäjohtaja Maarit Piela-Liesalho kertoo.

Ravintolamaailma näkyy ulkomainoksina Stockmannin julkisivulla ja pääsisäänkäyntien luona. Lisäksi ulkopuolista henkilökuntaa on valjastettu ohjaamaan asiakkaita kahdeksanteen kerrokseen ja kertomaan ravintolamaailmasta. Muu markkinointi kohdistuu Stockmannin kanta-asiakkaisiin.

Fazer Ravintolat on käyttänyt ulkopuolisena apuna Sisustusarkkitehdit Gullstén-Inkinen Oy:npalveluita sekä asemointi- ja sparrausapuna mainostoimisto Dynamoa.