Tammi-kesäkuussa digimediossa mainostettiin yhteensä 172,1 miljoonalla eurolla. Suurimmat kasvuprosentit kirjattiin natiivimainonnalle (30,6 %) ja Facebook-mainonnalle (46,3 %).

Natiivimainonnan keinoin mainostajat tavoittelevat kuluttajalähtöisempää tapaa lähestyä yleisöjä mainosviesteillä. Tammi-kesäkuussa natiivimainontaan panostettiin 6,4 miljoonaa euroa.

Mediamainontaan kokonaispanostukset olivat tammi-kesäkuussa 540,5 miljoonaa euroa. Tässä oli edelleen lievää laskua, noin 3 %, verrattuna edellisvuoteen. Kokonaispanostuksissa kasvukäyrälle pääseminen tuntuu olevan vaikeaa ja vielä vaikeampi siellä on pysyä.

Vuoden 2016 tammi-kesäkuun vertailujaksolla käytiin jo lupaavasti muutaman prosentin kasvussa, jota kuitenkaan ei ole onnistuttu saavuttamaan kuluvana vuonna.

Tammi-kesäkuun aikana mediapanostuksista 34 % päätyi printtimedioihin ja 61 % sähköisiin medioihin. Ulkomainonnan osuus on 5 %, josta myös iso osa on jo digitaalista.

Huhti-kesäkuun digipanostukset nousivat yhteensä 89,4 miljoonaa euroon. Kasvua kertyi 4,7 % verrattuna samaan vertailujaksoon vuonna 2016.

Vuoden toisella kvartaalilla digimainonnan kehityksessä ei ollut nähtävissä suuria yllätyksiä. Hakumainonnassa tilastoitiin pieni notkahdus ja Facebook mainonta taas näyttää edelleen vahvaa yli 30 %:n kasvua. Display-mainonta päätyi miinukselle 5,8 %. Reipasta kasvua näyttivät myös tällä kvartaalilla natiivimainonta sekä in-stream videomainonta.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain ja täydentää näin Kantar TNS:n mainospanostusten kuukausiseurantaa.